لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

زیباری: عراق به کمک همه علیه تروریسم نیاز دارد


زیباری و ظریف، وزیران خارجه عراق و ایران، در بغداد
زیباری و ظریف، وزیران خارجه عراق و ایران، در بغداد

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، در کنفرانس خبری مشترکی همراه محمد جواد ظریف، که در سفری در عراق به سر می‌برد گفت آن کشور «به کمک و حمایت همه نیاز دارد… همه نیروها علیه تروریسم».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هوشیار زیباری، روز دوم شهریور ماه گفت «این رویارویی به کمک همه نیاز دارد، علیه تروریسم، علیه افراطی‌گری. و ما کلا از نقش جامعه جهانی [در آن] استقبال می‌کنیم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه او افزوده به شکل «نیروی نظامی» به این کمک نیاز نیست چرا که عراق «کمبود نیروی مبارز ندارد».

همین خبرگزاری در عین حال از قول سرهنگ سلیم سورچی، خبر از حمله نیروهای پیش‌مرگه اقلیم کردستان به شبه‌نظامیان گروه تروریستی «دولت اسلامی» در منطقه قراج در جنوب شرقی موصل و عقب راندن آنها داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در عین حال گزارش داده است که روز یک‌شنبه در انفجاری در شمال غرب بغداد، در یکی از مناطق پرجمعیت شیعه‌نشین، هشت نفر کشته و ۱۷ نفر زخی شده‌اند.

دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس‌جمهوری و مقام‌های عالی‌رتبه عراقی

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نخستین روز از سفر خود به عراق در روز دوم شهریور ماه با فواد معصوم، رئیس‌جمهوری تازه منصوب‌شده آن کشور، رئیس پارلمان و نیز نخست‌وزی جدید عراق، حیدر عبادی، دیدار کرد.

او روز دوشنبه با آیت‌الله سیستانی، از روحانیون و مراجع پرنفوذ شیعه، در نجف دیدار می‌کند و روز سه‌شنبه به اقلیم کردستان خواهد رفت جایی که میزبان او، مسعود بارزانی، رئیس آن اقلیم است.

سفر و دیدارهای وزیر خارجه ایران، پس از هفته‌ها کشمکش سیاسی میان نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین، و هواداران او از یک سو و طیف مختلفی از مخالفان او برای رهبری دیگربار هیئت‌ وزیران، صورت می‌گیرد.

ایران که از حامیان آقای مالکی به شمار می‌رفت، مانند ایالات متحده، دیگر متحد دولت عراق، از انتخاب حیدر عبادی و کناره‌گیری نوری مالکی، استقبال کرده است. نوری مالکی از سوی گرو‌ه‌های گوناگون متهم بود که به دلیل ارجحیت دادن شیعیان، خود یکی از دلایل آشوب‌ها و شورش‌ها است.

عراق در عین حال درگیر نبردها میان نیروهای دولتی و پیشمرگه‌های کرد با حمایت هوایی آمریکا، و نیروهای گروه تروریستی دولت‌ اسلامی (داعش سابق) است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، وزیر خارجه ایران در دیدار با گروهی از مقام‌های عراقی گفته است «برادران کرد، شیعه، مسیحی، سنی و ایزدی همه جزیی از قربانیان این گروه ضد اسلامی و انسانی هستند».

او در عین حال پیشتر حضور سربازان ایرانی در آن کشور را تکذیب کرده بود. آقای ظریف در عین حال گفته است تهران با عراق «در یک جبهه» علیه «خطر فراگیر منطقه» همکاری می‌کند.

XS
SM
MD
LG