لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

«حکومت اسلامی» مرگ «جان جهادی» را تائید کرد


جان جهادی در یکی از ویدئوها
جان جهادی در یکی از ویدئوها

گروه موسوم به «حکومت اسلامی» برای اولین بار تائید کرده است که «جان جهادی»، کسی که در ویدئوهای اولیه این گروه گروگان‌های مختلفی را سر بریده است، کشته شده است.

ارتش آمریکا در ۲۲ آبان‌ماه گفته بود تقریبا اطمینان دارد که محمد اموازی (معروف به جان جهادی) در حمله پهپاد‌هایش در رقه، پایگاه اصلی «داعش» در سوریه، کشته شده است.

استیون ساتلاف و جیمز فولی خبرنگاران آمریکایی، عبدالرحمان کاسیگ، امدادگر آمریکایی، دیوید هینز و الن هنینگ امدادگران بریتانیایی، کنجی گوتو، خبرنگار ژاپنی و عده‌ای دیگری از گروگان‌های «حکومت اسلامی» از جمله افرادی بودند که به وسیله این فرد با بریده شدن سرشان به قتل رسیدند.

خبر کشته شدن فرد موسوم به «جان جهادی» در نشریه «دابق» متعلق به «حکومت اسلامی» منتشر شده است.

تصویری از چهره او بدون نقاب نیز در این نشریه منتشر شده است.

محمد اموازی همیشه با چهره‌ای پوشیده در ویدئوهای داعش ظاهر می‌شد.

جان جهادی شهروند بریتانیا بود. در گزارش نرشیه «دابق» گفته شده اصلیت او به شمال‌شرق شبه‌جزیره عربستان باز می‌گردد.

اما برخلاف گزارش‌ها در مورد کشته شدن او به وسیله پهپادها، گروه موسوم به حکومت اسلامی می‌گوید او «با تیراندازی از پشت سر در جریان یکی از نبردها در سوریه» کشته شده است.

محمد اموازی زاده کویت بود. گزارش‌ها حاکی‌ست که او در کودکی به بریتانیا رفته بود. به گزارش روزنامه واشینگتن‌پست، برخی از دوستانش گفته‌اند راهی که در نهایت به افراطی‌شدن او انجامیده، از سفرش در سال ۲۰۰۹ میلادی به تانزانیا آغاز شد. او در هنگام ورود به این کشور، پس از یک شب بازداشت از خاک آن اخراج شده است. در بریتانیا نیز در سال ۲۰۱۰ میلادی یک بار بازداشت شده است.

گزارش‌ها حاکی‌ست اموازی در سال ۲۰۱۲ با سفر به سوریه به «داعش» پیوست.

XS
SM
MD
LG