لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

شمارش اکثر آرای انتخابات در اسرائیل: نتانیاهو پیش افتاد


نتانیاهو (دوم از راست) در میان هوادارانش
نتانیاهو (دوم از راست) در میان هوادارانش

شمارش اکثر آرای انتخابات پارلمانی در اسرائیل نشان می‌دهد که حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی، پیش افتاده است؛ آنچه می‌تواند امکان رسیدن این سیاستمدار راست‌گرا را برای چهارمین بار به مقام نخست‌وزیری ممکن سازد.

شمارش بیش از ۹۵ درصد آرا در بامداد ۲۷ اسفند نشان می‌دهد که حزب لیکود ۲۹ کرسی از کل ۱۲۰ کرسی در کنست، پارلمان اسرائیل، به دست آورده است. اتحادیه صیهونیست به رهبری اسحاق هرتزوگ و تسیپی لیونی، ۲۴ کرسی را از آن خود کرده است. ائتلاف عرب‌های اسرائیلی نیز سومین حزب از نظر شمار کرسی‌ها در پارلمان است.

این ائتلاف که برای نخستین بار با فهرستی مشترک از نامزدهای عرب اسرائیلی به وجود آمده است، می‌تواند تا ۱۳ کرسی را صاحب شود.

خبرگزاری فرانسه پیشتر از وب‌سایت کمیته مرکزی انتخابات نقل کرده بود که با شمارش ۷۰ درصد آرا، حزب لیکود نزدیک به ۲۴ درصد آن را کسب کرده است.

رقیب این حزب، اتحادیه صیهونیست، که در ساعات اولیه پس از رای‌گیری شانه‌به‌شانه با این حزب حرکت می‌کرد کمی بیش از ۱۹ درصد آرا را از آن خود کرده است.

احزاب دیگری که پس از لیکود (راست‌گرا) و اتحادیه صیهونیست (چپ میانه) و ائتلاف اعراب توانسته‌اند بیشترین آرا را به دست بیاورند عبارتند از «یش آتید» (میانه رو به رهبری یعیر لاپید) یا حزب کولانو (به رهبری موشه کالون، از اعضای پیشین لیکود).

[بیشتر بخوانید: انتخابات اسرائیل؛ معرفی کاندیداها و احزاب]

رووین ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، گفته تلاش خواهد کرد تا تشکیل یک دولت اتحاد ملی ممکن شود. پیشتر در سال ۲۰۱۲ میلادی دو حزب لیکود و رقیبش در آن زمان؛ حزب کادیما، به طور غیرمنتظره‌ای موافقت کردند تا یک دولت اتحاد ملی تشکیل دهند.

بنیامین نتانیاهو و اسحاق هرتزوگ؛ دو رقیب اصلی انتخابات
بنیامین نتانیاهو و اسحاق هرتزوگ؛ دو رقیب اصلی انتخابات

«پیروزی بزرگ» در برابر «همه‌چیز ممکن است»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی اسرائیل، که مواضعی شدیدا مخالف در مواردی مانند مذاکرات اتمی با ایران یا تشکیل کشور فلسطین دارد، در میان هوادرانش از «پیروزی بزرگ» سخن گفته است.

رقیب اصلی چپ‌گرای او، اسحاق هرتزوگ، در مقابل گفته است «همه چیز ممکن است» و او هنوز تلاش خواهد کرد تا یک دولت «سوسیالیستی واقعی» تشکیل دهد.

نتانیاهو گفته است «بر خلاف همه احتمالات ما توانسته‌ایم یک پیروزی بزرگ به دست آوریم. یک پیروزی بزرگ برای اردوی ملی به رهبری لیکود.»

او افزوده است که «اکنون دولتی قدرتمند و باثبات می‌سازیم».

در سوی دیگر میدان رقابت، اما اتحادیه صیهونیست قرار دارد که رهبر آن اسحاق هرتزوگ، از جمله مدافعان تشکیل فلسطین، می‌گوید همچنان تلاش خواهد کرد تا یک دولت سوسیالیستی در اسرائیل تشکیل دهد.

خبرگزاری فرانسه از قول کارشناسان مسائل آن کشور نقل کرده است که طی روزهای آینده بخت نتانیاهو برای آنکه از سوی رئیس‌جمهوری به عنوان نخست‌وزیر معرفی شود، بیشتر است.

بنا بر قوانین اسرائیل، نخست‌وزیر لزوما رهبر حزبی که بیشترین آرا را از آن خود کرده نیست، بلکه هر سیاستمداری که بتواند اکثریت تشکیل دهد، می‌تواند به این مقام برگزیده شود.

XS
SM
MD
LG