لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۹

مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها پس از سه سال از سر گرفته شد


صائب عریقات، نفر دوم از راست، تسیپی لیونی، نفر سوم از راست و جان کری، روبه‌روی آنها در نخستین دور مذاکرات پس از سه سال
صائب عریقات، نفر دوم از راست، تسیپی لیونی، نفر سوم از راست و جان کری، روبه‌روی آنها در نخستین دور مذاکرات پس از سه سال
تسیپی لیونی، نماینده اسرائیل در مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها و صائب عریقات، همتای فلسطینی او همراه جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، با شرکت در یک مهمانی افطار در واشینگتن، پس از سه سال دیدار کردند.

این دیدار که شب دوشنبه هفتم مرداد ماه برگزار شد، نخستین دیدار مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی، طی سه سال گذشته، برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه است.

بنا بر گزارش‌ها، جان کری پیش از این دیدار به طور جداگانه با هر کدام از دو طرف گفت‌وگو کرده بود.

دیدار و گفت‌وگوها، سه‌شنبه، نیز ادامه پیدا می‌کند و قرار است پس از آن بیانیه‌ای صادر شود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیشتر ابراز امیدواری کرده بود که هر دو طرف به این گفت‌وگوها «حسن نیت» داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا دیدار شب دوشنبه را «بسیار بسیار ویژه» نامیده و به شوخی گفته است «ابدا چیز خیلی زیادی برای صحبت کردن وجود ندارد».

کری امیدوار است که «سازشی معنی‌دار» نتیجه دیدارهای واشینگتن باشد.

خبرگزاری فرانسه از قول جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید دو طرف توافق کرده‌اند که گفت‌وگوها برای «دست‌کم نه ماه» ادامه پیدا کند.

خانم ساکی می‌گوید «تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در این زمان به توافقی دست پیدا کنیم، اما اگر پیشرفتی حاصل شد، ضرب‌الاجل زمانی (برای پایان دادن به گفت‌وگو) وجود ندارد».

دور تازه مذاکرات پس از بیانیه روز یک‌شنبه وزارت خارجه ایالات متحده آغاز شد.

در آن بیانیه آمده بود که جان کری «با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی و بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، تلفنی گفت‌وگو کرده و از هيئت های دو طرف برای از سرگیری مذاکرات در واشينگتن دعوت کرده است».

گفت‌وگوهای صلح اسرائيلی- فلسطينی در سال ۲۰۱۰ به خاطر ناخشنودی فلسطينی‌ها از ساخت و سازهای اسرائيلی در کرانه باختری و شرق بيت‌المقدس (اورشلیم) متوقف شد.

ساعاتی پیش از بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات صلح، دولت اسرائیل با آزادی ۱۰۴ زندانی فلسطینی موافقت کرد؛ آنچه با استقبال طرف فلسطینی در این گفت‌وگوها روبه‌رو شد.
XS
SM
MD
LG