لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

نخست‌وزیر اسرائیل به دیدار ترامپ می‌رود


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه، کشورش را به مقصد واشینگتن و دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا ترک خواهد کرد. ایران، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی‌ست که انتظار می‌رود در گفت‌وگوها میان دو طرف مطرح شود.

دیدار پیش‌روی نتانیاهو و ترامپ، نخستین دیدار دو طرف، از زمان تحلیف آقای ترامپ در مقام ۴۵مین رئیس‌جمهوری ایالات متحده است.

انتظار می‌رود، نخست‌وزیر اسرائیل، که دولتش در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، تنش‌هایی کم‌سابقه را با واشینگتن پشت سر گذاشته، بر سر برخی محور‌های اصلی با رئیس‌جمهوری جدید آمریکا گفت‌وگو کند؛ ایران از مهم‌ترین این موضوعات به‌شمار می‌رود.

نتانیاهو، مهم‌ترین مخالف و منتقد خارجی توافق اتمی میان ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی دیگر بود. در پی آغاز به کار ترامپ و آزمایش موشکی ایران، نتانیاهو، خواستار «اتحاد جهانی در برابر ایران» شد و گفت «همکاری با کشورهای دیگر در مبارزه با ایران» موضوع مذاکرات او در دیدارهای روزهای آینده او با رهبران جهانی است.

دونالد ترامپ نیز از منتقدان توافق اتمی و نیز از منتقدان سرسخت عملکرد و رفتار جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. مشاور امنیت ملی او نیز پس از انجام آزمایش موشکی، گفت واشینگتن، اکنون، به تهران «رسما هشدار می‌دهد».

ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های نظامی و سیاسی آن نیز بارها آن کشور را تهدید کرده‌اند. روابط ایران با برخی کشورهای عربی منطقه نیز با بحران‌های تازه‌ای روبه‌رو، قطع شده یا به حداقل رسیده‌است.

از سوی دیگر اما مقام‌های اسرائیل، از جمله وزیر حمل‌ونقل آن کشور گفته‌اند با استوار شدن حضور تهران در سوریه، ایران اکنون به‌دنبال ایجاد محوری‌ست که آن کشور را از عراق و سوریه به لبنان می‌رساند که می‌تواند امنیت اسرائیل را با خطر روبه‌رو کند.

اویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، پیش از این گفته بود دیدار نتانیاهو و ترامپ، باید یک اولویت اصلی داشته باشد: «ایران بزرگ‌ترین تهدید برای اسرائیل است. ایران، ایران و ایران».

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام دولت اسرائیل که نامش فاش نشده، می‌گوید «نتانیاهو قصد دارد به رئیس‌جمهوری آمریکا توضیح دهد که ایالات متحده باید جلوی حضور نظامی دائمی ایران در سوریه را بگیرد، چیزی که به‌معنی یک تهدید استراتژیک برای اسرائیل به‌شمار خواهد رفت».

بنا بر گزارش‌ها، نگرانی‌های اسرائیل تنها محدود به حضور مستقیم خود ایران نمی‌شود و گروه‌های مورد حمایت آن کشور را نیز در بر می‌گیرد؛ از جمله حماس و حزب‌الله لبنان.

در عین حال روزنامه اسرائیلی هاآرتص می‌گوید انتظارات نتانیاهو از دولت ترامپ، باید «در ظرفی واقع‌بینانه جای بگیرد»، روزنامه جروزالم‌پست نیز می‌گوید هیچ ضمانتی وجود ندارد که رهبران دو کشور، قاطعانه در مورد همه‌چیز توافق داشته باشند.

نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه با وزیر خارجه آمریکا، رکس تیلرسون، و روز چهارشنبه با رئیس‌جمهوری ایالات متحده در کاخ سفید، دیدار خواهد کرد. آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل نیز روز جمعه با جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، دیدار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG