لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

دفاع نتانیاهو از دستور ترامپ برای ساخت دیوار در مرز مکزیک


نخست وزیر اسرائیل از دستور اجرایی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ساخت دیوار حائل در جنوب آمریکا با مرز مکزیک استقبال کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو شامگاه شنبه نهم بهمن در صفحه توئیتر خود نوشته است، کار ترامپ «درست» است.

استقبال نخست وزیر اسرائیل از دستور روز پنجشنبه هفتم بهمن از سوی رییس جمهوری آمریکا در ساخت دیوار، در حالی است که مکزیک و رهبران بسیاری در جامعه جهانی از این دستور انتقاد کره اند.

نتانیاهو در توئیتر خود دستور به ساخت دیوار در مرز با مکزیک را با دیواری که او دستور ساخت آن را در بخش جنوبی اسرائیل با نوار غزه داده بود، مقایسه کرده است.

زمانی که آقای ترامپ در کارزار انتخاباتی خود از ساخت دیوار با مکزیک سخن می‌گفت، رسانه‌های اسرائیل خبر داده بودند، یک شرکت مهم مراقبت های امنیتی در اسرائیل که برنده مناقصه ساخت دیوار حائل در مرز جنوبی اسرائیل بوده، با کمپین انتخاباتی ترامپ تماس گرفته بود.

شرکت اسرائیلی یاد شده تماس‌های لازم را به عنوان تدارکات برای زمانی به عمل آورده بود که آقای ترامپ برنده انتخابات ریاست جمهوری شود.

اسرائیل افزون بر دیوار حائل بخش جنوبی خود با غزه، بخش‌های وسیعی از کرانه باختری را نیز از بعد از بمب‌گذاری‌های انتفاضه دوم در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵، دیوارگذاری کرد تا مانع از ورود فلسطینی‌ها به خاک خود با انگیزه انجام حملات یا تعرض به مردم این کشور شود.

در آن زمان، کالین پاول، وزیر خارجه دولت جرج بوش، اسرائيل را به دليل ساختن حصار امنيتی بر گرد سرزمين‌های فلسطينی مورد انتقاد قرار داده بود.

دونالد ترامپ گفته است، ساخت دیوار برای مبارزه با تعرض به خاک آمریکا از سوی مهاجران غیرقانونی و «خلافکاران» مورد نیاز است. رئیس‌جمهوری مکزیک ضمن ابراز تاسف از دستور ساخت دیوار گفته بود مکزیک دست دوستی خود را به سوی مردم آمریکا دراز می‌کند و امیدوار است به توافقی با دولت آمریکا دست یابد که به نفع مردم مکزیک باشد.

استقبال نتانیاهو از دستور ترامپ به دیوارکشی در مرز جنوبی آمریکا در حالی است که رییس جمهوری آمریکا جمعه هشتم بهمن درمصاحبه با فاکس نیوز، در مورد یکی از وعده‌های مهم خود در انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل، از شهر تل آویو به اورشلیم گفته است، «هنوز زود است که از این مسئله حرف بزنیم».

شان اسپایسر سخنگوی جدید کاخ سفید در نخستین نشست خبری در اولین هفته ریاست جمهوری ترامپ گفته بود، موضوع انتقال سفارت به اورشلیم در مرحله کاملا مقدماتی است.

سفارت آمریکا در ۶۹ سال گذشته در شهر تل‌آویو بوده است.

دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری هشتم آبان دولت‌های پیشین آمریکا را برای خودداری از انتقال سفارت به اورشلیم ملامت می‌کرد.

مصوبه کنگره آمریکا از سال ۱۹۹۵، در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون، خواهان انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم بوده است.

در همین حال، بر اساس اختیاری در همین مصوبه، کلینتون دموکرات، جرج بوش جمهوری‌خواه و سپس، باراک اوبامای دموکرات، هر شش ماه یک بار، انتقال سفارت به اورشلیم را تعلیق کردند.

مقامات فلسطینی گفته بودند، نامه‌هایی که محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی برای آقای ترامپ نوشته و «خواهان خودداری از انتقال سفارت به بیت‌المقدس شده است»، «بی پاسخ» ماند.

صائب عریقات از بلندپایگان دستیار محمود عباس در روزهای گذشته گفته بود، «انتقال سفارت به بیت‌المقدس، واکنش مسلمانان منطقه و جهان را در پی خواهد داشت».

در همین حال، بسیاری از سیاستمداران و مقام‌های اسرائیلی در روزهای اخیر به رسانه‌های این کشور گفته بودند، درک می‌کنند که انتقال سفارت به اورشلیم نمی‌تواند به آسانی عملی شود.

بنیامین نتانیاهو دعوت شده است که در روزهای آینده با حضور در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار کند.

XS
SM
MD
LG