لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

اسرائیل؛ تصویب قانونی که امکان اخراج نمایندگان مجلس را می‌دهد


کنست
کنست

کنست، مجلس اسرائیل، برای نخستین بار در عمر ۶۷ ساله خود، قانونی را تصویب کرد که می‌تواند به اخراج نمایندگان منتخب از سوی مردم منجر شود.

این قانون پاسی از نیمه شب سه‌شنبه ۲۹ تیر ماه، در نشستی پرتنش که با فریادها و کشمکش‌های شدید و با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر همراه بود، به تصویب رسید.

۶۲ نماینده از احزاب موتلفه دولتی با دادن رای موافق، طرح ارائه شده را به قانون مبدل کردند؛ ۴۷ نماینده از احزاب اوپوزیسیون یارای رویارویی با همپیمانان دولت نتانیاهو را نداشتند؛ چند نماینده باقیمانده نیز رای ممتنع دادند.

حزب راستگرای «خانه یهود» که همپیمان دولت است، این طرح را ارائه کرده بود.

این قانون می‌گوید نماینده‌ای که عملکرد و سخنانی در تحریک به «نژادپرستی» داشته یا از «عملیات مسلحانه علیه اسرائیل» حمایت کند، با رای موافق ۹۰ نماینده از ۱۲۰ عضو کنست اخراج می‌شود.

این قانون هرچند برای همه نمایندگان یهودی و عرب کنست تصویب شده، اما نمایندگان عرب و نیز برخی از رهبران اوپوزیسیون گفته‌اند، این طرح، اخراج نمایندگان عرب را در دستور کار دارد.

رسانه‌های اسرائیل این قانون را «قانون حنین ذعبی» نامیده‌اند؛ خانم ذعبی یکی از نمایندگان عرب مجلس است که عملکرد و سخنرانی او همواره موجی از انتقادهای شدید را در میان افکار عمومی ‌راستگرایان اسرائیل به‌دنبال می‌آورد.

حملات فیزیکی در ملاءعام و دشنام‌دادن‌ها در رسانه‌های اسرائیل به نمایندگان عرب بویژه خانم ذعبی و محاکمه کردن‌های آنها یک امر معمول است اما به‌دلیل مصونیت پارلمانی، آنها عضو مجلس مانده‌اند.

قانونی که می‌تواند به اخراج نمایندگان عرب منجر شود، تنها دو هفته پس از آن به تصویب رسید که بنیامین نتانیاهو گفت حنین ذعبی «همه خطوط قرمز» را زیر پا گذاشته است.

دو هفته پیش که طرح آشتی اسرائیل و ترکیه در مجلس اسرائیل به بحث گذاشته شد، خانم ذعبی گفت، اسرائیل برای آشتی با ترکیه از آن کشور در ماجرای کشتن شهروندان ترکیه‌ای پوزش‌خواهی کرده و این نشان می‌دهد که اسرائیل اذعان می‌کند که سربازان اسرائیلی سرنشینان کشتی ترکیه‌ای ماوی مرمره را کشتند.

طی درگیری در کشتی مرمره آبی، ۹ سرنشین کشته و ده‌ها تن زخمی‌شدند؛ چند سال بعد یکی دیگر از مجروحین نیز جان خود را از دست داد. اسرائیل برای آشتی با ترکیه پوزش‌خواهی کرد و ۲۱ میلیون دلار غرامت می‌پردازد.

دولت علیه تشکل‌های مردمی، رسانه‌ها و محمود درویش

هفته گذشته نیز اکثریت راستگرایان در مجلس اسرائیل قانونی را برای «شفاف کردن» منابع مالی خارجی سازمان‌های مردم‌نهاد تصویب کردند، که اوپوزیسیون آن را تلاشی دیگر از سوی دولت برای سرکوب کردن صدای مخالفان نامید.

جامعه جهانی به‌ویژه اتحادیه اروپا که از تامین کنندگان برخی از فعالیت‌های این تشکل‌های مردم‌نهاد هستند، از این قانون تازه انتقاد کرده‌اند.

در این میان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل چهارشنبه سی‌ام تیر فرمانده رادیوی ارتش را احضار کرد تا نسبت به پخش برنامه رادیویی در مورد اشعار محمود درویش، شاعر فقید فلسطینی، اعتراض کند.

میری رگب، وزیر فرهنگ اسرائیل و عضو حزب لیکود نیز در این روز نسبت به پخش این برنامه از ایستگاه رادیویی متعلق به ارتش شدیداً انتقاد کرد.

رادیوی ارتش سه شنبه ۲۹ تیر برنامه‌ای را از سری سخنرانی‌های آکادمیک دانشگاه آزاد این کشور در مورد اثرات اشعار دهه هفتاد میلادی بر فضای سیاسی پخش کرد که در آن به شماری از اشعار محمود درویش نیز اشاره شد و با صدای این شاعر فقید پخش شد.

محمود درویش از عرب‌های ۱۹۴۸ از منطقه جلیله، هشت سال پیش در تگزاس آمریکا درگذشت.

اهالی فرهنگ و هنر در اسرائیل در دوره اخیر شکایات زیادی مطرح می‌کنند که دولت نتانیاهو به بهانه‌های مختلف در صدد ایجاد فضای سانسور در کشوری است که همواره خود را «تنها دمکراسی خاورمیانه» قلمداد کرده بود.

XS
SM
MD
LG