لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

زمین‌لرزه شدید و سونامی هزاران ژاپنی را روانه مناطق مرتفع کرد


امدادگران و متخصصان در حال ارزیابی و رصد مناطق زلزله‌زده
امدادگران و متخصصان در حال ارزیابی و رصد مناطق زلزله‌زده

در پی زمین‌لرزه‌ای شدید در بامداد دوم آذر ماه در مناطق شمال شرق ژاپن، و وقوع سونامی، هزاران نفر از شهروندان ساکن مناطق زلزله‌زده، روانه پناهگاه‌ها و مناطق مرتفع شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها بخشی از تاسیسات یکی از نیروگاه‌های اتمی این کشور نیز برای مدتی دچار مشکلاتی شد.

این زمین‌لرزه در اطراف فوکوشیما رخ داده‌است؛ جایی که در اسفند ۱۳۸۹، زمین‌لرزه و سونامی شدید در آن، به فاجعه‌ای انسانی و زیست‌محیطی انجامید.

گزارش‌های فعلی نشان می‌دهد قدرت زمین‌لرزه‌ی بامداد سه‌شنبه ۷.۴ ریشتر بود. این حادثه در ساحل استان «فوکوشیما»، واقع در جزیره هونوشو از مجمع‌الجزایر ژاپن، رخ داده و لرزه‌های ناشی از آن در توکیو، پایتخت ژاپن نیز احساس شده‌است. فاصله مرکز این استان تا توکیو ۲۴۰ کیلومتر است. زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده‌است.

رسانه‌ها و شبکه‌های خبری ژاپنی، هنوز خبر یا گزارشی از کشته یا زخمی شدن کسی در پی این زمین‌لرزه منتشر نکرده‌اند.

تصاویر هوایی از منطقه نشان می‌دهد در پی زمین‌لرزه، امواج ناشی از سونامی نیز به خشکی نفوذ کرده‌اند.

در پی زمین‌لرزه و سونامی سال ۱۳۸۹ در فوکوشیما، مواد رادیواکتیو به مناطق اطراف، زمین و دریا سرایت کرد. فاجعه‌ای که سال‌ها دامن دولت ژاپن را گرفت و فعالیت تاسیسات اتمی در این منطقه را نیز متوقف کرد.

به گفته سخنگوی «شرکت نیروی برق توکیو» (تپکو)، سیستم خنک‌کننده انبار ضایعات اتمی در تاسیسات «داینی» واقع در فوکوشیما، برای مدتی پس از زمین‌لرزه روز سه‌شنبه از کار افتاد، اما پس از اندکی فعالیت خود را از سر گرفت.

تپکو می‌گوید آسیب دیگری به تاسیسات اتمی نرسیده‌است.

در حال حاضر تنها دو نیروگاه اتمی در ژاپن فعال‌اند که هر دو در مناظق جنوب‌غربی واقع هستند.

تپکو، مسئول برق‌رسانی مناطق پایتخت و حومه آن، و مناطق مختلف جزیره هونوشو است. هونوشو بزرگ‌ترین جزیره ژاپن است و بیش از ۱۰۰ میلیون نفر ساکن آن هستند. بیش از ۳۰ درصد جمعیت ژاپن، ساکن کلان‌شهر توکیو هستند.‌

XS
SM
MD
LG