لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۵

المپیک توکیو و «دردسر» تازه ژاپن


توکیو میزبانی المپیک را در سال ۲۰۱۳ به دست آورد
توکیو میزبانی المپیک را در سال ۲۰۱۳ به دست آورد

سخنگوی دولت ژاپن، ۲۳ اردیبهشت‌ماه، در واکنش به گزارش‌‌ها در مورد پرداخت غیرمستقیم پول به یک عضو «رسوا شده» کمیته جهانی المپیک، گفته است میزبانی المپیک ۲۰۲۰ از راه مشروعی به توکیو رسیده‌است.

یک روز پیش از این، روزنامه گاردین گفته بود به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد هیئت المپیک توکیو، مبلغی در حدود ۱.۳ میلیون یورو به حساب پسر لامین دیاک، عضو پیشین کمیته بین‌المللی المپیک پرداخت کرده است.

دیاک پیش از این به دریافت بیش از یک میلیون یورو رشوه از روسیه در جریان پرونده پنهان کردن نتایج دوپینگ تیم دو و میدانی آن کشور، مظنون بوده است. او اکنون در فرانسه به سر می‌برد، ممنوع‌الخروج است و تحقیقات در مورد اتهام‌هایش ادامه دارد.

گزارش‌ تازه و پیامدهای احتمالی آن درست در زمانی‌ست، که دولت ژاپن در تلاش است از فشارهای ناشی از اعتراض‌های گسترده به نشان المپیک یا ورزشگاه اصلی بازی‌های ۲۰۲۰ رهایی پیدا کند.

اتهام‌های تازه می‌تواند فشارها بر کمیته بین‌المللی المپیک را افزایش دهد. کمیته‌ای که خود از سال ۲۰۰۲ و جریان پرونده‌های فساد در المپیک زمستانی سالت‌لیک‌سیتی آمریکا، دست به اصلاحاتی در ساختارش زده بود.

در عین حال گزارش‌ تازه و پیامدهای احتمالی آن درست در زمانی‌ست، که دولت ژاپن نیز در تلاش است از فشارهای ناشی از اعتراض‌های گسترده به نشان المپیک یا ورزشگاه اصلی بازی‌های ۲۰۲۰ رهایی پیدا کند.

به گزارش رویترز سخنگوی دولت ژاپن گفته میزبانی از راه مشروعی به توکیو رسیده است. یوشی‌هی‌ده سوگا، در جریان یک کنفرانس خبری در ۲۳ اردیبهشت ماه می‌گوید او هیچ اطلاعی از این جریان ندارد، ولی اگر مقام‌های قضائی فرانسه خواستار تحقیق در این مورد شوند، توکیو واکنش مناسبی نشان خواهد داد.

روزنامه «ژاپن‌تایمز» نیز به نقل از سخنگوی «توکیو ۲۰۲۰» گفته است این هیئت «معتقد است به این دلیل میزبانی به توکیو رسیده که این شهر بهترین پیشنهاد را ارائه کرده‌ بود».

المپیک تابستانی ژاپن، پس از المپیک امسال در ریو دو ژانیروی برزیل برگزار می‌شود. المپیک برزیل خود در سایه اعتراضات گسترده و نیز وضعیت نامشخص سیاسی آن کشور قرار گرفته‌است.

اگر رسوایی اخیر ثابت شود، ضربه دیگری به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد ورزشی و احتمالا گسترده‌ترین گردهمایی همزمان مردم جهان وارد خواهد شد؛ ۲۰۶ کشور جهان کمیته ملی المپیک دارند، در حالی‌که سازمان ملل متحد ۱۹۳ عضو دارد. کمیته بین‌المللی المپیک در عین حال قدمتی طولانی‌تر از سازمان ملل متحد دارد و ایجاد آن به سال ۱۸۹۴ باز می‌گردد.

XS
SM
MD
LG