لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

لوح‌های مرمرین مزار عیسی مسیح پس از صدها سال برداشته شد


کارشناسان و مرمت‌گران متخصص یونانی در حال بازسازی مزار عیسی
کارشناسان و مرمت‌گران متخصص یونانی در حال بازسازی مزار عیسی

لوح‌های مرمری که از حدود پانصد سال پیش بر مزار عیسی مسیح در بخش باستانی شرق اورشلیم (بیت المقدس)، نهاده شده بود، برداشته شد تا این مزار بازسازی شود.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص یکشنبه نهم آبان خبر داد که لوح‌های مرمری که از سال ۱۵۵۵ در قرن شانزدهم بر مزار عیسی مسیح قرار داشت، در چارچوب توافق میان همه نهادهای مسیحی متولی این مکان برداشته شد.

مزار عیسی مسیح در «کلیسای قیامت» یکی از مقدس‌ترین اماکن برای بیش از دو میلیارد و دویست میلیون مسیحیان جهان محسوب می شود و پیروان ادیان دیگر نیز برای این مکان احترامی عمیق قائل هستند.

«کلیسای قیامت» با نام «کلیسای مقبره مقدس» نیز ذکر می‌شود.

قبر عیسی مسیح در این کلیسا در بخش کوچکی مانند زیرزمین قرار دارد و زائران برای ورود به آن ناچار به خم شدن هستند؛ محوطه اطراف قبر در زیر زمین این مکان بیشتر از چند نفر را در خود جا نمی‌دهد.

مسیحیان معتقدند که مسیح سه روز پس از مرگش بر صلیب، قیام کرده است.

به‌نوشته هاآرتص، «نیاز به تعمیرات ضروری» در این مکان مقدس همه متولیان را به اجماع نظر در مورد برداشتن لوح‌های مرمرین مزار و انجام تعمیرات مبرم دیگر تشویق کرد.

هاآرتص توافق بدست آمده را «تاریخی» نامید و نوشت، اسقف کلیسای ارتدوکس یونانی، کلیسای کاتولیک (و بویژه نهاد فرانسیسکان که مستول اماکن مقدسه برای کلیساهای کاتولیک است) و همچنین اسقف ارامنه با این تعمیرات موافقت کرده بودند.

مزار عیسی مسیح و «کلیسای قیامت» برای شش فرقه مسیحیت اهمیتی به‌سزا دارد.

تعمیرات اساسی در اطراف مزار و «کلیسای قیامت» از ماه‌ها پیش آغاز شده بود و لوح‌های مرمرین در روزهای گذشته برداشته شد و پس از تعمیر بخش قبر که تکمیل شد، این خبر اعلام گردید.

به‌نوشته هاآرتص، پلیس اسرائیل تصمیم گرفت، رسانه‌ای کردن خبر تعمیرات به بعد از تکمیل بخش مهم آن در مورد قبر عیسی مسیح موکول گردد تا موجب اعتراض‌های احتمالی نشود.

یکسال و نیم پیش زمانی که تنها برای چند ساعت راه ورود زائران به قبر مسدود شد تا برخی پاکسازی ها صورت گیرد، اعتراض‌های گسترده‌ای مطرح شد.

«کلیسای قیامت» و مزار عیسی مسیح از روز آدینه هفتم آبان به‌روی زائران مسیحی و گردشگران جهانی گشوده شده اما ارزیابی شده که تعمیرات در محوطه «کلیسای قیامت» در بهار سال آینده تکمیل شود.

آخرین بار که مزار عیسی مسیح و «کلیسای قیامت» تعمیر شده بود، سال ۱۹۴۷ میلادی، قبل از تشکیل کشور اسرائیل بود.

۶۹ سال پیش سرزمین مقدس زیر قیمومیت بریتانیا قرار داشت و تعمیرات در این مکان مقدس توسط بریتانیا انجام شد.

در آن زمان یک سازه بزرگ با لوله های فلزی برای حفظ بنایی که بروی مزار و «محراب مقدس» قرار دارد، به کار رفت که تا قبل از آغاز تعمیرات این سازه در آنجا قرار داشت.

به‌نوشته هاآرتص، در هفت دهه اخیر وضعیت مزار «وخیم» شده و تفرقه در مورد متولیان این مکان مانع از تعمیرات اساسی شده بود.

هاآرتص نوشته است، هنگامی که لوح های مرمری را از روی مزار عیسی مسیح برداشتند، و مواد به کار رفته در قرن شانزدهم برای چسباندن لوح های مرمر را تراشیده و نگاهداری کردند، متوجه یک سنگ لوحی بزرگ دیگر شدند که نزدیک ترین پوشش بر روی حفره قبر بوده و این لوح نیز مرمرین است.

کارشناسان ارزیابی کرده اند که سنگ مرمرین اولیه نهاده شده بر روی حفره قبر متعلق به دوران صلیبیون همزمان با سده دوازدهم باشد.

یکی از دانشگاه های مهندسی یونان که تخصص ویژه در بازسازی اماکن تاریخی متعلق به دنیای مسیحیت دارد، مسئولیت اصلی فنی را در تعمیرات قبر عیسی مسیح داشته و کارها زیر نظر نمایندگان اسقف های مهم دنیای مسیحیت صورت گرفته است.

هزینه تعمیرات دست کم چهار میلیون دلار ارزیابی شده است.

مسیحیان بر این باور هستند که عیسی مسیح سه روز بعد از به صیلیب کشیده شدن در این مکان، حیات دوباره یافت و از آنجا به عرش عروج کرد.

«کلیسای قیامت» انتهای محله ای است که مسیح را با صلیبی سنگین بر گردن ابتدا از تپه «جلجتا» به‌زور بالا برده و وارد کوچه های «ویا دلاروزا» در شرق اورشلیم کردند و با گرداندن، او را رنج دادند.

عیسی از مریم در آخوری در بیت لحم (در کرانه باختری امروزی در نزدیکی اورشلیم) به‌دنیا آمد؛ جوانی خود را در ناصره (در شمال اسرائیل کنونی) گذراند و در اورشلیم به صلیب کشیده شد.

XS
SM
MD
LG