لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

۳۴۰ خاخام یهودی از کنگره خواستند از «توافق تاریخی» ایران حمایت کند


رهبران مذهبی یهودی امضاءکننده این نامه می‌گویند عمیقا نگران تاثیر ناشی از این گمانه هستند، که دستگاه رهبری جامعه یهودی آمریکا، مخالف توافق اتمی به دست‌آمده است
رهبران مذهبی یهودی امضاءکننده این نامه می‌گویند عمیقا نگران تاثیر ناشی از این گمانه هستند، که دستگاه رهبری جامعه یهودی آمریکا، مخالف توافق اتمی به دست‌آمده است

۳۴۰ رهبر مذهبی یهودی در نامه‌ای به کنگره ایالات متحده از نمایندگان آن خواسته‌اند تا از «توافق تاریخی» به دست آمده در وین میان ایران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه اتمی، حمایت کنند.

خاخام‌های یهودی در این نامه که ۲۶ مرداد ماه منتشر شده، «حمایت کامل» خود و «بسیاری از دیگر رهبران یهودی» را در مورد توافق اتمی با تهران نشان داده‌اند.

آنها می‌گویند عمیقا نگران تاثیر ناشی از این گمانه هستند، که دستگاه رهبری جامعه یهودی آمریکا، مخالف توافق اتمی به دست‌آمده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از سخنگویان خاخام‌ها می‌گوید نویسندگان این نامه، در حالی‌که از خواستگاه‌های مختلفی می‌آیند ولی از حمایت قریب به اتفاق رهبران مذهبی یهودی از جریان‌های اصلاح‌طلب و مخافظه‌کار و دیگر جنبش‌های پیشرو برخوردارند.

آنها نوشته‌اند «ما نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان را تشویق می‌کنیم که این توافق را تائید کنند».

کنگره ایالات متحده در حال حاضر در حال بررسی توافق ۲۳ تیر ماه در وین است.

اکثریت این کنگره را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند که مخالفت خود را با توافق اتمی بارها بیان کرده و به نظر نمی‌رسد به آن رای موافق بدهند. با این همه رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در صورتی‌که آرا از دو سوم کل نمایندگان بیشتر نشود، می‌تواند از حق وتوی خود علیه مخالفان استفاده و در نهایت توافق را برای اجرا به تصویب برساند.

در میان دمکرات‌ها، حزبی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری خود از آن می‌آید، چاک شومر، یکی از بانفوذترین سناتورها از ایالت نیویورک، که یهودی نیز هست، از مخالفان توافق است.

اما خاخام‌های یهودی در نامه خود نوشته‌اند «همراه با دیگر رهبران یهودی» به طور کامل از توافق اتمی با ایران حمایت می‌کنند.

۴۹ نفر از امضاءکنندگان نامه، اهل نیویورک هستند.

حمایت خاخام‌ها در حالی انجام می‌شود که یکی از سرسخت‌ترین مخالفان توافق، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، است.

او و نیز گروهی از هوادران دولت اسرائیل در آمریکا دست به انجام فعالیت‌های گسترده‌ای در مخالفت با توافق زده‌اند.

آقای نتانیاهو شخصا در تماسی با گروه‌های یهودی در یک نشست اینترنتی، که هزاران نفر در آن جمع شده بودند، از آنها خواست مانع از تصویب توافق اتمی شوند.

روز دوشنبه، در همان زمانی که این نامه منتشر شده، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا، گفت رئیس‌جمهور ایالات متحده، در رویارویی با کنگره بر سر توافق هسته‌ای با ایران بخت زیادی برای موفقیت دارد.

XS
SM
MD
LG