لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

نویسنده اردنی در برابر دادگاه پرونده‌اش در مورد یک کاریکاتور کشته شد


شماری از هواداران آقای حتر با تصاویری از او با لقب «شهید»
شماری از هواداران آقای حتر با تصاویری از او با لقب «شهید»

ناهض حتر، روزنامه‌نگار و نویسنده اردنی که با مواضعش بر ضد اسلام‌گرایان شناخته می‌شود، در حالی‌که برای شرکت در جلسه محاکمه مربوط به پرونده‌اش رفته بود، به ضرب گلوله به دست «خطیب یک مسجد» کشته شد.

خبرگزاری رسمی اردن می‌گوید فرد مهاجم در محل بازداشت شده‌است. رویترز به نقل از یک مقام امنیتی می‌گوید این مهاجم، واعظ یکی از مساجد پایتخت این کشور بوده است.

آقای حتر به اتهام انتشار کارتونی در صفحه فیس‌بوک خود، به اتهام توهین به مقدسات متهم شده بود و به همین دلیل نیز چهارم مهر ماه برای شرکت در جلسه دادگاه رفته بود.

کارتونی که نویسنده اردنی منتشر کرده بود، مردی را با ریش در بهشت نشان می‌دهد که در تخت‌خوابی با دو زن است و از خدا طلب شراب می‌کند.

به گزارش رویترز حزب‌الله لبنان از او با عنوان «صدایی شجاع و رسا» علیه «تروریسم تکفیری» نام برده‌است. این گروه شبه‌نظامی شیعه از متحدان اصلی حکومت ایران به شمار می‌رود. حتر از مدافعان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بود.

از سوی دیگر همین خبرگزاری می‌گوید «بسیاری از مسلمانان سنتی اردنی» انتشار کارتون انتقادی در صفحه فیس‌بوک این نویسنده را «اهانت‌آمیز» می‌دانستند. «دارالافتا عمومی اردن»، عالی‌ترین سازوکار صدور فتوا در آن کشور نیز کارتون منتشرشده را «توهین به خدا، دین اسلام و نمادهای مذهبی» نامیده بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید قتل ناهض حتر پس از آن صورت می‌گیرد که او طی هفته‌های گذشته، به وضوح از سوی تندروها هدف تهدید قرار گرفته بود. رویترز می‌گوید در عین حال شماری از هواداران سکولار و لیبرال آقای حتر می‌گویند دادگاهی شدن او، هدف قرار دادن «آزادی بیان» در آن کشور بود.

دولت اردن قتل حتر را محکوم کرده‌است.

آقای حتر در خانواده ای مسیحی به دنیا آمده بود، اما به گزارش روزنامه ایندیپندنت، خود را یک خداناباور می دانست.

XS
SM
MD
LG