لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا در مورد عملکرد اف‌بی‌آی پیش از انتخابات


جیمز کومی در تابستان ۲۰۱۳ برای ریاست اف‌بی‌آی به کنگره معرفی شد
جیمز کومی در تابستان ۲۰۱۳ برای ریاست اف‌بی‌آی به کنگره معرفی شد

بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا تحقیقاتی را درمورد اقدامات پلیس فدرال آمریکا و رئیس آن، در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری انجام می‌دهد. جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی، از تحقیقات استقبال کرده‌است.

در حالی‌که یک هفته به آغاز کار دولت دونالد ترامپ باقی‌ست، تازه‌ترین گزارش‌ها از رخدادهای پس از انتخابات هشتم نوامبر، از تحقیقات گروه ناظر در وزارت دادگستری، از اف‌بی‌آی و اقدامات آن در زمان انتخابات حکایت دارد.

ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، در جریان انتخابات، از اقدام اف‌بی‌آی در مورد انجام «تحقیقاتی جدید» در ارتباط با ایمیل‌های خانم کلینتون، انتقاد کرده بود. تحقیقاتی که جیمز کومی تنها چند روز پیش از رای‌گیری از انجام آن سخن گفته بود و در نهایت دو روز پیش از انتخابات نیز اعلام شد «نتیجه تازه‌ای را در برنگرفته‌است».

اف‌بی‌آی اما هدف انتقاد دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه کلینتون، و ستاد انتخاباتی او نیز قرار گرفته بود. دونالد ترامپ برای نمونه در مهر ماه گذشته گفته بود عدم اعلام جرم علیه کلینتون در مورد پرونده ایمیل‌هایش، «احتمالا» به این خاطر است که از سوی اف‌بی‌آی تحت «مصونیت» قرار گرفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بخشی از تحقیقات بازرسان وزارت دادگستری، در مورد کنفرانس خبری آقای کومی در تیر ماه گذشته است که گفته بود کلینتون در جریان استفاده از سرور شخصی، «مرتکب جرمی نشده» هرچند «بسیار بی‌احتیاطی کرده‌است». در آن زمان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به انتقادها از کومی، تصریح کرده بود که اقدام او «برای تاثیرگذاری در نتیجه انتخابات نبوده‌است».

بخشی دیگر از تحقیقات به همان موضوع نامه آقای کومی به کنگره آمریکا‌ باز می‌گردد که در هفتم آبان ماه نوشته شده بود، و بدون ارائه جزئیاتی اظهار داشته بود که ایمیل‌های تازه‌ای پیدا شده و پرونده بحث‌انگیز مربوط به ماجرای ای‌میل‌های خانم کلینتون دوباره بررسی می‌شود. دو روز پیش از انتخابات نیز گفت موضوع تازه‌ای پیدا نشده و قضیه عملا مختومه‌است.

این واقعه تنها اندکی پیش از انتخابات رخ داد و با انتقادهای گسترده‌ای از سوی دمکرات‌ها روبه‌رو شد.

همزمان با انتقادهای دمکرات‌ها، دونالد ترامپ نیز بارها به انتقاد از نوع برخورد با این پرونده پرداخته بود و حتی گفته بود به دنبال محاکمه هیلاری کلینتون است. هرچند پس از انتخابات تاکید کرد نیتی برای انجام چنین کاری ندارد.

جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، از تحقیقات استقبال کرده و در بیانیه‌ای گفته است که سازمان تحت ریاست او با بازرسان کاملا همکاری خواهد کرد. نتیجه این تحقیقات تاثیری بر نتیجه انتخابات نخواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG