لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

ده‌ها کشته در پی حمله افراد مسلح به بزرگ‌ترین بیمارستان نظامی افغانستان


بیمارستان سرداد محمد داوودخان در کابل در نزدیکی سفارت آمریکا قرار دارد.
بیمارستان سرداد محمد داوودخان در کابل در نزدیکی سفارت آمریکا قرار دارد.

خبرها از کابل، پایتخت افغانستان، حاکی از آن است که حمله افراد مسلح به بزرگ‌ترین بیمارستان نظامی این کشور در روز چهارشنبه، ۱۸ اسفندماه، دست‌کم ۳۰ کشته بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نتیجه این حمله به بیمارستان سردار داوودخان که حدود شش ساعت به طول انجامید حدود ۵۰ نفر نیز زخمی و مجروح شدند.

این خبرگزاری همچنین خبر می‌دهد که گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت این حمله مرگبار را بر عهده گرفته است.

آن‌ طور که رادیو آزادی (بخش دری رادیو اروپای آزاد) گزارش می‌دهد، حمله به بزرگ‌ترین بیمارستان نظامی در افغانستان، از ساعت ۹ صبح ۱۸ اسفند و با یک انفجار آغاز شد.

پس از آن مهاجمان که ظاهرا سه تن بودند و روپوش پزشکی بر تن داشتند وارد بیمارستان سرداد محمد داوود خان شده‌اند.

برخی از شاهدان در محل به رادیو آزادی گفته‌اند «وضعیت وخیم است و زخمی‌ها به رسیدگی نیاز دارند».

بنا بر گزارش‌ها درگیری‌هایی در بخش‌های مختلف بیمارستان، از جمله در طبقات دوم، سوم، چهارم و ششم ساختمان صورت گرفته‌است.

پیشتر اسماعیل کاووسی، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان، اعلام کرده بود که در حمله به این بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی، دست‌کم دو نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شده‌اند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان این حمله را محکوم کرده و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت نیز گفته است «این حمله تروریستی در کابل را محکوم می‌کنم. در حالی‌که ما برای صلح تلاش می‌کنیم، انتقام خود ملت خود را خواهیم گرفت».

بیمارستان سرداد محمد داوود خان در نزدیکی سفارت آمریکا قرار دارد و مناطق اطراف آن در حال حاضر به‌وسیله نیروهای امنیتی و پلیس مسدود شده‌است.

حمله تازه یک هفته پس از مجموعه‌ای از انفجارها به دست شبه‌نظامیان گروه طالبان صورت می‌گیرد. انفجارهای هفته پیش ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت. یک ماه پیش از این نیز دست‌کم ۲۰ نفر در انفجاری انتحاری در برابر دادگاه عالی افغانستان کشته شدند.

XS
SM
MD
LG