لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

جمهوری آذربایجان: چهار سرباز ما در قره‌باغ کشته شده‌اند


شدت درگیری‌های روزهای گذشته طی سال‌ها کم‌سابقه بوده است
شدت درگیری‌های روزهای گذشته طی سال‌ها کم‌سابقه بوده است

با افزایش تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و نیروهای ارمنی، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد چهار سرباز دیگر آن کشور در نزدیکی قره‌باغ کوهستانی کشته شده‌اند؛ آمریکا و روسیه نیز از افزایش خشونت‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزرات دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای گفته است که روز دوم ماه اوت، ۱۱ مرداد، در درگیری با «گروه‌های خرابکار ارمنی»، چهار تن از نیروهای نظامی‌اش را از دست داده است.

تنش‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی (قره‌باغ علیا)، که طی سال‌های گذشته با چنین شدتی کم‌سابقه بوده است، به کشته شدن چندین تن از نیروهای دو طرف طی روزهای گذشته انجامیده است.

محدوده قره‌باغ کوهستانی بر نقشه مشخص شده است. در دو طرف نقشه آذربایجان و ارمنستان قرار دارند
محدوده قره‌باغ کوهستانی بر نقشه مشخص شده است. در دو طرف نقشه آذربایجان و ارمنستان قرار دارند

یکی از خبرنگاران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در شمال شرق ارمنستان گزارش داده است که اوضاع در مرز دو کشور نیز متشنج است.

یک مقام رسمی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، در مصاحبه‌ای با رادیو اروپای آزاد و در پاسخ به این پرسش که آیا ارتش آن کشور حرکتی را به سوی مرزهای جمهوری ارمنستان آغاز کرده، گفت «برای دفاع از تمامیت ارضی [جمهوری] آذربایجان، ارتش می‌تواند نیروها و ادواتش را در قلمرو حاکمیت خود به جنبش درآورد و این کار را هم خواهد کرد».

قره‌باغ کوهستانی، منطقه‌ای در قلمرو جمهوری آذربایجان است، اما ارمنی‌های ساکن در آن کنترلش را در دست دارند. پیشتر و درسال‌های ۱۹۸۸-۱۹۹۴ نیز درگیری‌های خونباری در آن رخ داد که به کشته شدن نزدیک به ۳۰ هزار نفر انجامید و در نهایت کنترل آن به دست ارامنه که اکثر ساکنان را تشکیل می‌دهند، افتاد.

مسئولان ارمنی این منطقه گفته‌اند که نیروهایشان در شب ۱۱ مرداد، دست‌کم «۹ سرباز آذربایجانی» را کشته‌اند و یکی از افراد خود را نیز از دست داده‌اند.

به گفته آنها سربازان جمهوری آذربایجان در مناطقی دیگر نیز حملاتی کرده‌اند که «عقب رانده شده‌اند و تلفاتی در پی نداشته است».

جمهوری ارمنستان نیز باکو را متهم کرده است که به خشونت‌ها می‌افزاید.

یک سخنگوی نخست‌وزیر ارمنستان به رادیو اروپای آزاد گفته است که رئیس‌جمهوری آن کشور به احتمال زیاد هشتم تا نهم ماه اوت، دیداری با همتای آذری خود در سوچی روسیه خواهد داشت تا در مورد بحران گفت‌وگو کنند.

وزارت خارجه روسیه روز دوم ماه اوت نگرانی خود را خشونت‌ها ابراز کرد و گفت «افزایش بیشتر آن قابل قبول نیست».

یک روز پیش از آن نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از رهبران دو کشور خواست تا در «اولین فرصت» دیدار و درباره احیای مذاکرات در مورد مسائل کلیدی گفت‌وگو کنند.

XS
SM
MD
LG