لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

انتخابات آمریکا: پیروزی کلینتون در کنتاکی و سندرز در اورگن


از راست: کلینتون و سندرز
از راست: کلینتون و سندرز

نتیجه رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها در ایالات کنتاکی آمریکا نشان می‌دهد که هیلاری کلینتون با فاصله بسیار اندکی از برنی سندرز پیشی گرفته است.

آقای سندرز در رقابت‌های ۲۸ اردیبهشت در ایالت اورگن، با ۵۳ درصد آرا پیروز شده‌است. اورگن ۶۱ و کنتاکی ۵۵ «دلگیت» (رای‌دهنده نیابتی) دارند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید رقابت نزدیک دو رقیب دمکرات نشانه‌ای دیگر از دودستگی در میان رای‌دهندگان این حزب ارزیابی می‌شود.

برنی سندرز پیش از این در هر دو ایالت همسایه کنتاکی، یعنی ویرجینیای غربی و ایندیانا، موفق شده بود اکثریت دلگیت‌ها (آرای نیابتی) را به دست آورد.

به گفته رویترز کلینتون در کنتاکی از محبوبیت خیلی زیادی برخوردار نبود، ولی نتیجه رای‌گیری و جلوگیری از وقوع شکست محتمل و چشمگیر در آن می‌تواند فضای بیشتری به نامزد پیشتاز حزب دمکرات بدهد. هر چند تنها ساعتی بعد سندرز توانست در اورگن با تقریبا ۷ درصد فاصله به پیروزی برسد.

خانم کلینتون دو روز پیش را به کارزار تبلیغاتی خود در کنتاکی اختصاص داده بود.

آسوشیتدپرس می‌گوید برای آنکه سندرز بتواند از کلینتون پیشی بگیرد باید نتیجه ۶۷ درصد رای‌گیری‌های مستقیم و «انجمن‌های حزبی» باقی‌مانده را از آن خود کند. انجمن‌های حزبی نوعی رایزنی هواداران احزاب است که در نتیجه آن نمایندگان آرای خود را به نامزدها اختصاص می‌دهند. رقابت‌های درون‌حزبی در برخی ایالت‌های آمریکا به این شکل برگزار می‌شود و نه رای‌گیری مستقیم.

به گفته آسوشیتدپرس با در نظر گرفتن «اَبَــرنمایندگان»، خانم کلینتون ۹۵ درصد کل آرای لازم برای پیروزی در «همایش ملی حزب دمکرات» را دارا است. «اَبَــرنمایندگان» (مقام‌های رسمی حزب) می‌توانند از هر نماینده‌ای که بخواهند حمایت کنند. همایش ملی دمکرات‌ها برای اعلام نامزد نهایی ۲۵ تا ۲۸ ژوئیه در فیلادلفیا برپا می‌شود.

در حال حاضر بخش مهمی از تلاش‌های کارزار هیلاری کلینتون، بر رقابت با نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه متمرکز شده‌است. رقابتی که در نهایت با رای‌گیری در ماه نوامبر، رئیس‌جمهوری بعدی ایالات متحده را مشخص خواهد کرد.

در حزب جمهوری‌خواه دونالد ترامپ نامزد احتمالی به شمار می‌رود. تد کروز و جان کیسیک، آخرین رقبای ترامپ در انتخابات درون‌حزبی، بدون آنکه موفق شوند از سد او بگذرند، از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کردند.

XS
SM
MD
LG