لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

کری از کنگره می‌خواهد به توافق نهایی با ایران فرصت و فضا بدهد


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، دوشنبه ۲۴ فروردین، از نمایندگان جمهوری‌خواه و دمکرات در کنگره آن کشور خواست تا دو ماه نیم دیگر برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای با ایران به دولت فرصت و فضا بدهند.

آقای کری برای ارائه توضیحات در مورد مذاکرات اتمی با ایران به دیداری پشت درهای بسته با نمایندگان آمریکا، در مجلس نمایندگان آن کشور رفته بود. او قرار است روز سه‌شنبه برای ارائه توضیحات به مجلس سنا برود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید او پیش از دیدار با قانونگذاران در مجلس نمایندگان، در جمع خبرنگاران گفته است «امیدواریم کنگره با دقت گوش کند… ولی در عین حال به ما فضایی دهد که بتوانیم یک وظیفه بسیار سنگین را به انجام برسانیم».

وزیران انرژی و خزانه‌داری نیز جان کری را در این دیدار همراهی کرده‌اند.

ایران و کشورهای طرف مذاکره در گروه ۵+۱ در ۱۳ فروردین به تفاهمی دست یافتند که چهارچوب توافق نهایی را مشخص می‌کند.

قرار است طرف‌ها تا پایان ماه ژوئن (دو ماه و نیم دیگر) به توافق جامع و نهایی دست پیدا کنند که از یک سو تضمین‌کننده صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران و راستی‌آزمایی این موضوع باشد و از سوی دیگر راهی برای خاتمه دادن به تحریم‌ها بگشاید.

اما موضوع تحریم‌ها و نحوه رفع یک‌باره یا گام‌به‌گام آن از مهم‌ترین موارد اختلافی میان طرف‌ها به شمار می‌رود.

برخی اعضای ارشد کنگره ایالات متحده که اکثریت در هر دو مجلس نمایندگان و سنای آن با جمهوری‌خواهان مخالف باراک اوباما است، از منتقدان مذاکرات اتمی با ایران هستند.

در عین حال سنای آمریکا قرار است در روز ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین به وقت محلی) در مورد طرح مجوز نهایی به توافق جامع با ایران توسط کنگره، رای‌گیری کند.

باراک اوباما پیشتر گفته بود چنین طرحی را وتو خواهد کرد؛ یک روز پیش از به رای گذاشته شدن آن نیز، کاخ سفید بار دیگر تاکید کرد با مداخله کنگره در این باره مخالف است و هر مصوبه کنگره در این زمینه را وتو خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا نیز خود در روز يکشنبه، ۲۳ فروردين ماه، از نمايندگان کنگره خواسته بود تا نهايی شدن مذاکرات هسته‌ای ايران، در آن مداخله نکنند.

با این همه این احتمال مطرح شده است که همراهی گروهی از نمایندگان دمکرات با جمهوری‌خواهان، مقدار رای‌ها را از دو سوم نمایندگان، که امکان وتو را از رئیس‌جمهوری می‌گیرد، بالاتر ببرد.

XS
SM
MD
LG