لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

کری: مدارک بسیاری علیه روسیه درباره پرواز سرنگون‌شده وجود دارد


اعتراضاتی علیه روسیه در کشورهای گوناگون (در تصویر: استرالیا) شکل گرفته است. در پوستری که در دست یکی از معترضان است واژه «تروراشان» (ترور + روس) نوشته شده است
اعتراضاتی علیه روسیه در کشورهای گوناگون (در تصویر: استرالیا) شکل گرفته است. در پوستری که در دست یکی از معترضان است واژه «تروراشان» (ترور + روس) نوشته شده است

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگویی تلویزیونی از وجود «مدارک و شواهد زیادی» علیه روسیه در مورد هواپیمای سرنگون شده خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین، سخن گفته است.

در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس، وزیر خارجه آمریکا گفته است، تحقیقات، نتیجه‌گیری «قطعی» در مورد نقش روسیه همراه می‌آورند.

کری می‌گوید: آنچه ما داریم، شواهد بسیار زیادی است که پرسش‌هایی جدی را مطرح می‌کنند؛ از جمله این واقعیت که چند هفته پیش ۱۵۰ کاروان نظامی از روسیه به شرق اوکراین رفت. کاروانی با تانک، توپخانه، موشک‌انداز، خودروهای مسلح در اختیار جدایی‌طلبان قرار گرفت.

او افزوده است: می‌دانیم در میان رهبران جدایی‌طلبان، نه همه بلکه برخی، روس هستند. و می‌دانیم که روس‌ها جدایی‌طلبان را مسلح می‌کنند، آموزش می‌دهند، از آنها حمایت می‌کنند و تا کنون آشکارا از آنها نخواسته‌اند که یا ترک [مبارزه] کنند یا بخشی از راه‌حل باشند.

دولت اوکراین پیشتر با برقراری یک آتش‌بس یک‌طرفه به مدت ۱۰ روز تلاش کرد تا شبه‌نظامیان جدایی‌طلب هوادار روسیه را خلع سلاح کرده و در منطقه صلح ایجاد کند. این آتش‌بس در نهایت به دلیل آنچه تمکین نکردن جدایی‌طلبان عنوان شد، فرجامی نیافت و نبردها از سر گرفته شدند.

جای کری، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس از وجود موشک‌های اس‌ای-۱۱ (نام‌گذاری آمریکا برای موشک‌های بوک) زمین به هوا در منطقه‌ای که هواپیما سقوط کرده، درست قبل از سانحه گفته است. به گفته او ویدئویی وجود دارد که نشان می‌دهد این سامانه به روسیه بازگردانده شده و اکنون از شرق اوکراین ناپدید شده است.

جان کری در گفت‌وگوی دیگری با شکه سی‌ان‌ان گفته بود «کاملا واضح است که سامانه موشکی روسی که در دست جدایی‌طبان در شرق اوکراین است هواپیمای مالزیایی را سرنگون کرده است.

به گفته این مقام ارشد دولت آمریکا، واشینگتن «با اطمینان» می‌داند که دولت اوکراین در منطقه‌ای که حمله صورت گرفت سامانه موشکی «بوک» ندارد.

در نهایت به گفته آقای کری «مدارکی بسیار، حتی بیشتر از آنچه گفته‌ام، وجود دارد که اتهام را متوجه نقش روسیه در ارائه این سامانه، آموزش نفرات برای آن، می‌سازد».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده، خواستار تحقیقات کاملی از سوی بازرسان بین‌المللی شده است.

پرواز شماره ۱۷ هواپیمای مالزی که از آمستردام راهی کوالالامپور بود، در شرق اوکراین «هدف موشک قرار گرفت» و در پی آن ۲۹۸ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

جدایی‌طلبان که کنترل منطقه‌ای که از آن به هواپیما شلیک شده را در دست دارند، اتهام‌ها وارده به خود را رد می‌کنند.

روسیه نیز اتهام‌ها به خود در مورد تجهیز جدایی‌طلبان اوکراینی را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG