لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

کری: اگر وضع سوریه به‌زودی مشخص نشود گزینه دیگری خواهیم داشت


جان کری در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا
جان کری در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

جان کری می‌گوید آمریکا در مورد آتش‌بس سوریه، زیاد انتظار نخواهد کشید و اگر تلاش‌های اخیر با موفقیت همراه نشود «گزینه دومی» در نظر گرفته شده؛ «اگر بخواهیم بیشتر منتظر بمانیم، احتمالا برای حفظ یکپارچگی سوریه دیگر دیر خواهد شد».

وزیر خارجه ایالات متحده، چهارم اسفند ماه، در جلسه‌ای در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به پرسش‌ها پاسخ می‌داد.

به گزارش رسانه‌ها او در برابر نمایندگان بدبین کنگره هم از حزب جمهوری‌خواه و هم حزب دمکرات، چندین بار به وجود «گزینه دومی» اشاره کرده است.

روزنامه گاردین می‌گوید وزیر خارجه ایالات متحده از بیان جزئیات «گزینه دوم» آمریکا خودداری کرده و در عین حال حمایتی هم از جداسازی سوریه به عنوان یک طرح احتمالی نکرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس کری گفته است توافقی که آمریکا و روسیه برای ایجاد آتش‌بس به آن رسیده‌اند، بهترین راه ممکن برای پایان دادن به جنگی با بیش از ۲۵۰ هزار کشته و ۱۱ میلیون آواره است. او افزوده «نمی‌خواهم بگویم این روند حتما به نتیجه می‌‌رسد، چون نمی‌دانم».

فارین‌پالیسی به نقل از کری می‌گوید اگر آتش‌بس به نتیجه نرسد، وضعیت برای روسیه «به مراتب بدتر خواهد شد».

وزیر خارجه ایالات متحده گفته است «اگر حتی روسیه کنترل حلب را در دست گیرد… حفظ منطقه همواره کار سختی خواهد بود».

نیروهای بشار اسد، شبه‌نظامیان متحد آن، با کمک ایران و حملات هوایی روسیه در هفته‌های گذشته در استان حلب پیشروی‌هایی انجام داده‌اند. غرب خواستار توقف این حملات و کمک‌رسانی به مردم مناطق تحت محاصره شده بود. روسیه می‌گوید به درخواست «دولت مشروع سوریه»، «گروه‌های تروریستی» را هدف قرار داده است.

واشینگتن و مسکو سوم اسفند ماه بر سر برقراری آتش‌بس در سوریه از روز شنبه، هشتم اسفند، به توافق رسیدند. یک روز بعد دولت سوریه و ائتلاف اصلی متشکل از نیروهای مخالف بشار اسد گفتند طرح پیشنهادی را به طور مشروط می‌پذیرند.

جان کری در جمع قانون‌گذاران آمریکایی در عین حال تاکید کرده است که هیچ گذار سیاسی، بدون ایجاد آتش‌بس به عنوان گام نخست، به نتیجه نخواهد رسید. اگر ترک مخاصمه به کمک‌رسانی به مردم و نجات زندگی آنها بیانجامد «آن‌وقت سودمند است». اما او می‌گوید «این به این معنی نیست که آتش‌بس خود به خود تاثیر مثبتی بر ایجاد روند سیاسی می‌گذارد».

آتش‌بس توافق شده شامل گروه‌هایی که سازمان ملل تروریستی می‌داند، نمی‌شود. استفان دی‌میستورا، نماینده ملل متحد در امور سوریه، روز گذشته گفته بود از نظر این سازمان، گروه «حکومت اسلامی» و «جبهه‌النصره» به عنوان سازمان‌های تروریستی شناخته می‌شوند، نه گروه‌های دیگر.

به گزارش آسوشیتدپرس گروهی از نمایندگان بدبینی خود را در مورد موضع روسیه بیان کرده‌اند. سناتور باب کورکر گفته است «روسیه می‌داند گزینه دومی وجود ندارد».

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید اگر کسی توانایی‌های دولت باراک اوباما برای انجام اقداماتی سخت علیه مسکو را کم‌اهمیت در نظر بگیرد، در اشتباه است.

به گزارش خبرگزاری‌ها در خود سوریه نیز خوشبینی چندانی در مورد برپایی و تداوم آتش‌بس وجود ندارد. خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از شورشیان در حلب می‌گوید او امیدی به توافقات ندارد و «روسیه از بمباران‌هایش دست نمی‌کشد».

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از گروهی از کارشناسان می‌گوید شرایط بحران، و به طور مشخص شکل پیچیده نیروهای مخالف بشار اسد و نیز تغییر مداوم خط مقدم نبردها، آتش‌بس را با خطر شکست روبه‌رو می‌کند.

XS
SM
MD
LG