لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

خامنه‌ای: آمریکا و برخی در منطقه موافق همکاری ایران و افغانستان نیستند


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، گفته است «آمریکایی‌ها و برخی کشورهای منطقه، ظرفیت‌های افغانستان را نمی‌شناسند و موافق همدلی و همکاری‌های دو کشور نیز نیستند».

او افزوده است «اما ایران، امنیت و پیشرفت همسایه خود افغانستان را، امنیت و پیشرفت خود می‌داند».

دولت در کابل از متحدان واشینگتن به شمار می‌رود. وزارت دفاع ایالات متحده، در مواردی از تهران و اسلام‌آباد، انتقاد کرده است که اوضاع امنیتی در افغانستان را با بی‌ثباتی روبه‌رو می‌کنند.

ایران، دخالت در اوضاع افغانستان را رد می‌کند.

آقای خامنه‌ای در این دیدار با رئیس‌جمهوری افغانستان، بر «اراده به تقویت همکاری‌ها» تاکید کرده و گفته است «مسائل میان دو کشور از قبیل مهاجرین، آب، حمل و نقل و امنیت نیز همگی قابل حل هستند».

دیدار عصر یک‌شنبه ۳۰ فروردین ماه، در پی سفر رئیس‌جمهوری افغانستان به ایران، صورت می‌گیرد.

پیشتر رئیس‌جمهوری دو کشور در دیداری جداگانه از لزوم همکاری «عملیاتی» میان تهران و کابل برای مقابله با مواردی مانند «تروریسم، خشونت و افراطی‌گری» یا مبارزه با نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» سخن گفته بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار محمد اشرف غنی و رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای از «لزوم حل مسئله مهاجرین» گفته است.

بنا بر این گزارش او «با اشاره به تحصیل صدها هزار نفر از مهاجرین افغانستانی در مقاطع مختلف تحصیلی ایران»، گفته است: «مردم افغانستان بسیار با استعداد و هوشمند هستند و این استعداد در کسب دانش، باید به درستی به کار گرفته شود، زیرا تحصیل‌کردگان افغانستانی برای بازسازی کشور شما مورد نیاز هستند.»

در آذر ماه سال گذشته یکی از مقام‌های دولت افغانستان گفته بود مسئولان ایرانی قول داده‌اند تا شرایط تحصیل افغان‌های ساکن در ایران را در رشته‌های «هوا فضا» و «مهندسی معادن» فراهم کنند.

در همان زمان گفته شد از دو میلیون شهروند افغان که ساکن ایران هستند، نیمی فاقد مدارک قانونی‌اند.

در عین حال مقام‌های ایران در مواردی حضور اتباع افغان را در برخی استان‌ها ممنوع کرده‌ یا دست به اقداماتی برای چنین کاری زده‌اند که با انتقادهایی از سوی برخی چهره‌های فرهنگی و اجتماعی در خود ایران روبه‌رو شده است.

در عین حال دولت ایران در تیرماه گذشته در بخشنامه‌ای اشتغال اتباع خارجی در دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی ایران را ممنوع اعلام کرد.

در خبر منتشر شده از سوی منابع خبری رسمی داخل ایران، رهبر جمهوری اسلامی به رئیس‌جمهوری افغانستان گفته است «تهران خانه برادران افغانستانی‌ست».

رئیس‌جمهوری افغانستان در عین حال بر لزوم «مبارزه مشترک علیه مواد مخدر» نیز اشاره کرده است.

XS
SM
MD
LG