لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

رهبر کره شمالی: اگر سئول بخواهد می‌توانیم گفت‌وگو کنیم


رسانه‌های کره جنوبی بخشی از سخنرانی سال نوی رهبر کره شمالی را نشان می‌دهند
رسانه‌های کره جنوبی بخشی از سخنرانی سال نوی رهبر کره شمالی را نشان می‌دهند

کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در پیامی که به مناسبت آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی در تلویزیون دولتی آن کشور منتشر شده، می‌گوید آماده است در صورتی که کره جنوبی «خالصانه» بخواهد، با سئول وارد گفت‌وگوهایی در سطح مقام‌های عالی‌رتبه شود.

این گفته‌ها پس از آن بیان می‌شود که مقام‌های کره جنوبی در روز دوشنبه گذشته، خواست خود را برای انجام مذاکرات با پیونگ‌یانگ مطرح کردند.

کیم جونگ‌اون، در پیام سال نوی خود، که به صورت ضبط شده از تلویزیون دولتی آن کشور پخش شد، گفت «اگر مقام‌های کره جنوبی خالصانه بخواهند روابط را با انجام گفت‌وگوهای شمال و جنوب (شبه‌جزیره کره) بهبود بخشند، می‌توانیم دیدار‌های سطح بالا را از سر بگیریم.»

به گفته رهبر کره شمالی «اگر فضا مناسب است، دلیلی ندارد که نشست‌هایی در سطح مقام‌های ارشد برپا نشود».

مقام‌های کره جنوبی روز دوشنبه از پیونگ‌یانگ خواسته بودند که مذاکرات میان دو کره، از جمله بر سر خانواده‌های جدا شده در جریان جنگ شبه‌جزیره در سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ از سر گرفته شود.

از سوی دیگر پارگ گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، از ارتش آن کشور خواسته است آمادگی خود را حفظ کند.

به گزارش یون‌هاپ، خبرگزاری دولتی کره جنوبی، رئیس‌جمهوری آن کشور در پیام سال نوی خود گفته است «باید با پایان دادن به جنگ سرد در شبه‌جزیره کره، به دوره جدایی خاتمه دهیم».

خانم پارک که برای ارتش ۶۵۰ هزار نفری کره جنوبی سخنرانی می‌کرد، گفت افزایش امنیت به عنوان زمینه‌ اصلی، در صورت اتحاد احتمالی دو کره، یک «باید» است.

سخنرانی سال نوی رهبر جوان کره شمالی، سومین سخنرانی او از این دست است که با اقدام به انتشار پیام صوتی و تصویری صورت می‌گیرد.

رهبران پیشین کره شمالی، از جمله پدر او، تنها به انتشار پیام‌های رسمی در روزنامه‌ها اکتفا می‌کردند. کیم جونگ‌ایل، پدر رهبر فعلی، به طور معمول از انتشار پیام‌های صوتی و تصویری دوری می‌کرد. شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید او در طول ۱۷ سال رهبری کره شمالی، هرگز پیام تلویزیونی صادر نکرد. خبرگزاری رویترز می‌گوید او تنها یک بار اقدام به چنین کاری کرد.

XS
SM
MD
LG