لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

کیمیا علیزاده قهرمان تکواندوی المپیک لندن را شکست داد


کیمیا علیزاده با غلبه بر قهرمان المپیک لندن، مدال طلای وزن ۵۷ کیلوگرم گراندپری روسیه را نصیب خود کرد.

در آخرین روز این مسابقات، دختر تکواندوکار ایرانی ابتدا هوانگ از تایوان و سپس ریچل بوت از بریتانیا را مغلوب کرد. در مرحله یک چهارم نهایی توانست رقیب اهل کره جنوبی و قهرمان مسابقات جهانی را ۲۲ بر ۱۰ شکست دهد.

علیزاده با پیروزی مقابل مارتینا زوبسیک از کرواسی به فینال رسید تا با جید جونز مبارزه کند. او در دو راند عقب افتاد اما با جبران امتیاز در راند سوم، مبارزه را به راند طلایی کشید. علیزاده اولین امتیاز را گرفت و به قهرمانی رسید تا جایزه پنج‌هزار دلاری را نیز نصیب خود کند.

جید جونز در المپیک لندن با غلبه بر رقیب چینی موفق شد نشان طلای ۵۷ کیلو را به گردن بیاویزد که تنها عنوان قهرمانی میزبان المپیک در این رشته ورزشی بود.

در مسابقات گراندپری روسیه، پیش از این شکرانه ایزدی و اکرم خدابنده حذف شده بودند. در ۶۸ کیلوگرم مردان ابوالفضل یعقوبی با قبول شکست مقابل حریف کره‌ای سوم شد. علیرضا نصر آزادانی دیگر نماینده ایران با یک برد و یک باخت حذف شد.

به این ترتیب ایران با کسب یک مدال طلا و یک برنز مردان و یک مدال طلا در بخش زنان به کار خود پایان داد. در این مسابقات به برندگان مدال، امتیازاتی در راه کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ اعطا شد.

پیش از خانم علیزاده، فرزان عاشورزاده مقابل کارلوس ناوارو از مکزیک به برتری رسیده و مدال طلا را کسب کرده بود.

کیمیا علیزاده تاکنون در چند مسابقه مهم به عنوان قهرمانی رسیده است.

او در المپیک نوجوانان به میزبانی چین، در ۶۳ کیلوگرم به مدال طلا دست یافت. علیزاده به عنوان پرچمدار کاروان پسر و دختر اعزامی به این مسابقات، نخستین دختر ایرانی بود که موفق به کسب مدال در المپیک نوجوانان شد.

قبل از آن در مسابقات تکواندوی نوجوانان جهان به میزبانی تایوان نیز کیمیا در ۵۲ کیلوگرم در دیدار فینال به مصاف نماینده آلمان رفت و با نتیجه ۹ بر یک پیروز شد تا به مدال طلا دست پیدا کند.

علیزاده با این موفقیت‌ها، در کنار نجمه خدمتی و الهه احمدی در تیراندازی از اصلی‌ترین بخت‌های کاروان ورزش ایران در المپیک ۲۰۱۶ است تا برای نخستین بار، ورزش زنان ایران را در تاریخ بازیهای المپیک، صاحب مدال کند.

XS
SM
MD
LG