لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

کیسینجر: ایران «متحد طبیعی» آمریکا است


کیسینجر (راست) و بیکر
کیسینجر (راست) و بیکر

هنری کیسینجر، وزیر پیشین خارجه آمریکا، که پیشتر در گفت‌وگویی حکومت ایران را «مشکلی بزرگ‌تر» از گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) توصیف کرده بود، در مصاحبه‌ای تازه گفته است ایران به عنوان یک کشور متحد طبیعی ایالات متحده است.

آقای کیسینجر در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی، گفته است «تا زمانی که آیت‌الله‌ها بر ایران حکومت می‌کنند، و پایه بر فلسفه فرقه‌ای است، ما باید مراقب باشیم. اما به طور بنیادین، ایران به عنوان یک کشور، متحد طبیعی ایالات متحده است. این مولفه‌های دینی و ایدئولوژیک است که آن را به یک رقیب تبدیل می‌کند».

آقای کیسینجر در ۱۵ شهریور ماه در مصاحبه‌ای با رادیو «ان‌پی‌آر» گفته بود «به نظر من ايران از داعش دردسر بزرگ‌تری است. داعش گروهی ماجراجو با يک ايدئولوژی تجاوزگرانه است. اما برای تبديل شدن به يک واقعيت دائمی و استراتژيک هنوز بايد سرزمين‌های بيشتر و بيشتری را فتح کند.»

برنامه ۱۲ اکتبر «میت ده پرس» (Meet the Press) شبکه خبری ان‌بی‌سی، که وزیر پیشین خارجه ایالات متحده در آن شرکت کرده، میزبان جیمز بیکر، دیگر وزیر خارجه پیشین آمریکا در دوره جرج بوش پدر، نیز بود.

آقای بیکر نیز در مورد ایران گفته به نظر او این امکان وجود داشت که ایران در جنگ علیه «حکومت اسلامی» در سوریه و عراق بیشتر وارد شود؛ «ایران مخالف آنچه داعش انجام می‌دهد، است».

به گفته این مقام عالی‌رتبه پیشین آمریکا «من اصلا شگفت‌زده نمی‌شدم اگر ایران کمکی بی‌سر و صدا در مقابله با برخی از این چیزها ارائه نمی‌کرد».

ایالات متحده که در حال تشکیل ائتلافی از کشورها برای مقابله با شبه‌نظامیان افراطی در سوریه و عراق است، ائتلاف میان دو کشور را رد کرده است. با این همه مقام‌های آن از جمله وزیر خارجه و نیز هماهنگ‌کننده ارشد این ائتلاف گفته‌اند «تهران نقشی برای ایفا کردن دارد».

ژنرال جان آلن، هماهنگ‌کننده ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی، اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفته است «هر جا که این نقش کمکی کرده است، ما آن را تشویق کرده‌ایم».

ایران در کنار آمریکا از دولت جدید عراق که در پی کناره‌گیری نوری مالکی از رقابت بر سر پست نخست‌وزیری، تشکیل شده، حمایت کرده‌اند.

متحدان بغداد ابراز امیدواری کرده‌اند که تشکیل دولتی فراگیر بتواند به روند مبارزه علیه افراطیون سنی‌مذهب کمک کند.

جیمز بیکر در عین حال افزوده است که به نظر او ایالات متحده توان آن که از پس «داعش» (حکومت اسلامی) برآید را دارد. او افزوده که کشور متبوعش پیشتر از سد «چالش‌های بزرگ‌تری در مقایسه با امروز» گذشته است.

XS
SM
MD
LG