لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

امیر کویت با رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرد


احمد جابر صباح، امیر کویت، که برای دیدار با مقام‌های ایران عصر یکشنبه، ۱۱ خرداد وارد تهران شد، با حسن روحانی دیدار کرد.

این سفر به دعوت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، صورت می‌گیرد و نخستین سفر شیخ صباح در مقام امیری به ایران است.

حسن روحانی در این دیدار خواستار «گسترش و تعمیق مناسبات» شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید سفر دو روزه امیر کویت نشان از گرم شدن روابط ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس]، با روی کار آمدن آقای روحانی در مقام ریاست‌جمهوری است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی با اشاره به «وجود برخی مشکلات در کشورهای منظقه از جمله عراق و سوریه» از آمادگی تهران «برای توسعه روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در جهت حل و فصل مسائل و مشکلات موجود در این منطقه» سخن گفته است.

همین خبرگزاری از قول شیخ صباح گفته است «سفر به ایران تا زمانی که توافق میان مسئولان دو کشور تحقق پیدا نکند به پایان نخواهد رسید و ما با این نیت به ایران سفر کرده‌ایم که مسئولان دو کشور در زمینه گسترش مناسبات و همکاری‌ها با یکدیگر به توافق برسند.»

وزیران خارجه، دارایی، بازرگانی و صنعت و نفت، نیز معاون نخست‌وزیر کویت، همراه احمد جابر صباح به ایران آمده‌اند.

حسن هاشمیان، تحلیلگر سیاسی، در یادداشتی برای رادیو فردا، روابط ایران و عربستان را «موضوع مهم سفر» امیر کویت به تهران عنوان کرده است.

علاوه بر احتمال میانجی‌گری میان دو کشور از سوی کویت، مسئله اجلاس سالیانه «سازمان همکارهای اسلامی» در شهر جده که از زمان شکل‌گیری بحران سوریه تاکنون برگزار نشده، و نیز دیدارهای احتمالی حاشیه آن مطرح شده بود.

با این همه به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که برای استقبال از امیر کویت به فرودگاه رفته بود، گفته است به دلیل همزمانی برگزاری کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی، با مذاکرات اتمی، در کنفرانس عربستان شرکت نمی‌کند.

او افزوده است که این موضوع را پیشتر به اطلاع قائم‌مقام وزیر خارجه عربستان رسانده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد جابر صباح قرار است در این سفر دو روزه با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز دیدار کند.
XS
SM
MD
LG