لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

لاریجانی: آماده همکاری با دولت جدید برای بهبود اقتصاد هستیم


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در نخستین نطق خود پس از انتخابات ریاست جمهوری، دو شنبه ۲۷ خرداد ماه گفت «امروز بیش از پیش نیازمند عزم ملی برای رونق تولید، کنترل تورم و بهبود اشتغال هستیم که مجلس در این زمینه آماده کمک و همکاری با دولت جدید است».

آقای لاریجانی که روز گذشته با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری منتخب، دیدار و رایزنی کرده بود امروز گفت نتیجه انتخابات «شرایط همگرایی را بیش از گذشته فراهم کرده است».

او می‌گوید انتظار مجلس ایران این است که دولت آینده «مبنای اقدامات خود را اجرای قانون بگذارد»، در عین حال بر اجرای قوانینی که در مجلس تصویب شده، تاکید کرده است.

پیشتر بر سر اجرای برخی قوانین تصویب شده مجلس به دست دولت محمود احمدی‌نژاد، بین این دو نهاد اختلافاتی وجود داشته و در برخی موارد، رئیس مجلس ایران به جای رئیس‌جمهوری، قوانین تصویب شده را به ساز و کارهای اجرایی ابلاغ کرده بود.

اکثریت مجلس نهم ایران در دست اصول‌گرایان است؛ نامزدهایی که این جریان سیاسی به طور عمده از آنها حمایت می‌کردند، در انتخابات ۲۴ خرداد از حسن روحانی شکست خوردند. محمود احمدی‌نژاد نیز در انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ از حمایت بسیاری از اصول‌گرایان برخوردار بود.

از سوی دیگر آقای روحانی از حمایت کسانی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و اصلاح‌طلبان ایران برخوردار است که طی سال‌های گذشته هدف حملان گروهی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس بودند.

علی لاریجانی در نطق خود بر بهبود اوضاع اقتصادی تاکید و در این زمینه نیز برای رئیس‌جمهوری منتخب آروزی موفقیت کرده است. او روز گذشته و در جریان رایزنی خود با آقای روحانی نیز بر موضوع‌های اقتصادی تاکید کرده و به خبرنگاران گفته بود «در این جلسه در خصوص شرایط کشور به ویژه ضروریات کشور مثل کنترل تورم و مشکلات بیکاری بحث و گفت‌وگو شد.»

اما گروه‌های هوادار آقای روحانی علاوه بر اوضاع اقتصادی، تورم، بیکاری و موضوع تحریم‌ها، بر بهبود شرایط سیاسی داخلی و خارجی نیز تاکید دارند و در این مورد نیز نامه یا بیانیه‌هایی منتشر کرده‌اند.

حسن روحانی پس از دیدار روز گذشته خود با علی لاریجانی گفته بود «در این جلسه نکات مهمی که در کشور با آن مواجهیم به ویژه در خصوص همکاری‌های دولت و مجلس بحث و گفت‌وگو شد».

دوره ریاست جمهوری حسن روحانی که ریاست یازدهمین دولت جمهوری اسلامی را بر عهده خواهد داشت، از نیمه مرداد ماه آغاز می‌شود.

مجلس نهم ایران از خرداد سال ۱۳۹۱ کار خود را برای مدت چهار سال آغاز کرده است. انتخابات این مجلس در پایان سال ۱۳۹۰ برگزار شد. بسیاری از اصلاح‌طلبان که در جریان سرکوبی‌های پس از سال ۱۳۸۸ از جریان سیاسی کنار گذاشته شده و برخی از آنها نیز بازداشت شده بودند، اعلام کردند در آن شرکت نخواهند کرد. در نهایت، در حالیکه تائید صلاحیت شدگان عمدتا از اصول‌گرایان بودند، همان‌ها نیز بیشترین کرسی‌های مجلس را از آن خود کردند.
XS
SM
MD
LG