لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

لاریجانی: از اروپا به سوی سوریه سلاح ارسال شده‌است


علی لاریجانی
علی لاریجانی

رئیس مجلس ایران در واکنش به کشته شدن نیروهای ایرانی در خان‌طومان گفته است از اروپا برای سوریه سلاح ارسال شده‌است.

او جزئیات بیشتری در مورد این سخنان ارائه نکرده اما گفته غرب باید مطمئن باشد این سلاح‌های به سوی خودشان سرازیر خواهد شد.

علی لاریجانی، رئیس‌ مجلس ایران، ۲۱ اردیبهشت ماه، در نطقی، بدون آنکه از کشور خاصی در اروپا نام ببرد، گفته است «به نظر می‌رسد طراحی آتش‌بس و ساماندهی ارسال سلاح به سوریه که اخیرا یک کشتی سلاح از سوی اروپا به سوریه ارسال شد، نشان‌دهنده نقشه‌ای بود که بتوانند در مذاکرات زوری و سوری دستاورد بیشتری برای خود فراهم کنند».

او توضیحی در مورد منبع اطلاعات خود در مورد «ارسال سلاح از اروپا» نداده است.

رئیس مجلس ایران اما در بخشی دیگر از سخنان خود «غرب و آمریکا» را متهم کرده با وجود آنکه «از دست جبهه‌النصره و داعش به فغان آمده‌اند»، برای آنچه «بهره‌برداری تاکتیکی» توصیف کرده، اقدام به ارسال سلاح به سوریه می‌کنند.

لاریجانی گفته است «اما مطمئن باشند که این سلاح‌ها در آینده در دست تروریست‌ها به سوی خودشان سرازیر خواهد شد و این سنت الهی است که خداوند پاسخ ظالمان را در همین دنیا می‌دهد.»

رئیس مجلس ایران این سخنان را در واکنش به کشته شدن گروهی از نیروهای ایرانی در حمله ائتلافی اسلام‌گرا، با حضور گروه جبهه‌النصره به خان‌طومان مطرح کرده است.

در جریان حمله به خان‌طومان دست‌کم ۱۳ تن از نیروهای سپاه، از جمله یکی از فرماندهان آن کشته شده و گروهی نیز اسیر و زخمی شده‌اند.

پیشتر خبرگزاری رویترز گفته بود کنترل خان‌طومان توسط جبهه‌النصره و متحدان آن، ضربه مهمی به پیشروی‌های اخیر نیروهای اسد و متحدانش در حلب بوده‌است. به گفته رویترز به ویژه شدت این ضربه در مورد نیروهای ایرانی حاضر در منطقه احساس می‌شود؛ «نیروهایی که متحمل یکی از بدترین تلفات، در طول تنها یک روز، شده‌اند.»

رئیس مجلس ایران در نطق خود گفته است حمله به خان‌طومان در زمان آتش‌بس انجام شده‌است.

حلب در حال حاضر در آتش‌بسی مقطعی به سر می‌برد که برای بار دوم، به مدت ۴۸ ساعت تمدید شده‌است. آتش‌بس سوریه شامل گروه‌های جبهه‌النصره و «حکومت اسلامی» نمی‌شود.

ایران و روسیه از مهم‌ترین متحدان حکومت بشار اسد به شمار می‌روند. آمریکا از مهم‌ترین مخالفان اسد و خوستار کناره‌گیری او از قدرت است. با وجود این هر دو طرف طی ماه‌های گذشته درگیر نبردهایی با هر دو گروه حکومت اسلامی (داعش) و جبهه‌النصره بوده‌اند.

ائتلافی به رهبری آمریکا، از جمله با حضور متحدان اروپایی این کشور، مدت‌هاست به مواضع داعش و شاخه‌های القاعده در سوریه حمله می‌کند. ایالات متحده در عین حال از نیروهای محلی در جریان نبردها علیه شاخه القاعده و گروه حکومت اسلامی حمایت می‌کند.

کاخ سفید آمریکا بارها از ارسال سلاح از سوی روسیه برای نیروهای اسد، و نیز حضور نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان متحد با آنها در سوریه ابراز نگرانی و انتقاد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG