لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

لاوروف: در مذاکرات اتمی بحث بر سر ۵ درصد اختلاف است


سرگئی لاوروف
سرگئی لاوروف

وزیر خارجه روسیه می‌گوید در مذاکرات اتمی بر سر ۹۵ درصد مسائل توافق حاصل شده است، اما دو سه مورد باقی‌مانده مسائلی است که می‌تواند مشکل جدی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه، ریانووستی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه‌ای با شبکه بلومبرگ گفته است «فکر می‌کنیم در حال حرکت هستیم. در مسیر درستی در حال حرکتیم. اگر به مذاکرات نگاه کنید، چیزی نزدیک به ۹۵ درصد مسائل مورد توافق قرار گرفته است. اما پنج درصد باقی مانده، آن‌ چیزی است که می‌تواند مشکل جدی ایجاد کند، دو سه مورد بسیار سخت.»

به گفته آقای لاوروف این موارد «سخت است. منظور این است که می‌توانند حل شوند، اما از نقطه نظر تصمیم‌گیری سیاسی در هر دو طرف، سخت است».

این موضوع در گفته‌های سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نیز بازتاب یافته است.

شبکه خبری بلومبرگ از قول ریابکوف نقل کرده است که رسیدن به توافق اتمی میان تهران و کشورهای طرف گفت‌وگو در صورت وجود «اراده سیاسی» ممکن است.

به گفته او بدون سازش «توافقی به دست نخواهد آمد».

وزیر خارجه روسیه می‌گوید مسکو و پکن نیز فرمول‌بندی‌هایی را ارائه کرده‌اند که رد نشده است؛ «جمع‌بندی و مذاکرات ادامه خواهد داشت».

روز شنبه، پنجم مهر ماه، محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران، ديداری با آقای لاوروف در نيويورک داشت.

وزیر خارجه ایران پس از آن دیدار گفت که بين مواضع ايران و آمريکا همچنان فاصله زيادی وجود دارد.

اعضای هیئت مذاکره‌کننده ایران، پس از انجام ده روز گفت‌وگو با نمایندگان گروه ۵+۱ به تهران باز می‌گردند.

یک روز پیش از دیدار ظریف و لاوروف، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت «هرکسی باید تصمیم‌های سختی بگیرد، و ما منتظر می‌مانیم تا ایران برخی از آن تصمیم‌های لازم را برای رسیدن به توافق بگیرد».

طی برگزاری نشست عمومی سازمان ملل در نیویورک، جان کری، وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف، دیدارهایی با یکدیگر داشته‌اند.

گفته‌ها همچنان حاکی‌ست که مسئله ظرفیت غنی‌سازی، از مهم‌ترین موارد مورد اختلاف بین طرف‌ها است. اما خبرگزاری‌ها، گزارش‌هایی را در مورد پیشنهادهای ارائه شده در این مورد منتشر کرده‌اند.

مهلت مذاکرات اتمی، پس از توافق موقت در سوم آذر ماه سال گذشته، که خود یک بار تمدید شده، در آغاز آذر ماه پیش رو به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG