لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

نظامیان شورشی لیبی پارلمان آن کشور را در اختیار گرفتند


ژنرال خلیفه حفتر
ژنرال خلیفه حفتر
در یکی از شدیدترین درگیری‌ها در طرابلس، پایتخت لیبی، از زمان سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور پیشین آن کشور در سال ۲۰۱۱، نظامیان هوادار ژنرال خلیفه حفتر به پارلمان حمله کرده و آن را معلق اعلام کردند.

درگیری‌ها یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه به دنبال حملات نیروهای مسلح هوادار ژنرال پیشین ارتش به اسلام‌گرایان در بنغازی، دومین شهر بزرگ لیبی صورت می‌گیرد.

ژنرال حفتر که در شورش‌ها علیه معمر قذافی دست داشت، پیشتر در پیامی برای مطبوعات به دولت موقت لیبی تاخته و گفته بود «یک نبرد ملی» را آغاز می‌کند.

رخدادهای تازه در آن کشور، نگرانی‌ها از جنگ داخلی را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز یک‌شنبه، ساعتی پس از آنکه گروهی مسلح به تیربار ضدهوایی و موشک‌ انداز، پارلمان را در اختیار گرفتند، ژنرال مختار فرنانه در تلویزیون آن کشور ظاهر شد و پیامی از سوی ژنرال حفتر را خواند. وی در این پیام گفت که این گروه یک هیئت ۶۰ نفره را جایگزین پارلمان می‌کند.

بنا به گزارش‌ها او بدون ارائه توضیحی گفته است دولت فعلی لیبی به عنوان کابینه اضطراری عمل خواهد کرد.

او گفته است حمله به پارلمان «کودتا» نیست، بلکه «انتخاب مردم است».

این گفته‌ها تکرار سخنان خود حفتر است، که پیشتر گفته بود عملیات مسلحانه آنها برای «قبضه کردن قدرت نیست».

دولت لیبی عملکرد حفتر و هوادارانش را «کودتا» نامیده است.

دولت مرکزی لیبی، پس از شورش‌ها و سرنگونی قذافی، تسلط چندانی بر اوضاع کشور ندارد و نخست‌وزیر دولت موقت آن تا کنون بارها عوض شده است. در عین حال قانون اساسی نیز هنوز نوشته و تصویب نشده است.

نظامیان هوادار ژنرال پیشین، خلیفه حفتر، پیشتر با گروه‌های اسلام‌گرا در بنغازی درگیر شده بودند. در جریان این درگیریها در روزهای گذشته، دست‌کم ۷۰ نفر کشته شدند.

بنا به برخی گزارش‌ها، در عملیات نظامی روز یک‌شنبه نیز دست‌کم دو نفر کشته شده‌اند.

رسانه‌های لیبی در عین حال گزارش داده‌اند که نیروهای نظامی شورشی «برخی از نمایندگان پارلمان را نیز ربوده‌اند».

روزنامه واشینگتن‌پست، می‌گوید در تماس تلفنی‌ای که با وزیر دادگستری آن کشور برقرار کرده «صدای او می‌لرزیده» و گفته است «ما خوبیم. حقیقتا من نمی‌توانم الان صحبت کنم. ممنون».

به گزارش آسوشیتدپرس، نظامیان هوادار دولت موقت، در پایتخت ایست‌های بازرسی برپا کرده‌اند. نظامیان هوادار حفتر در جاده‌های منتهی به جنوب شهر و فرودگاه میز مستقر شده‌اند.
XS
SM
MD
LG