لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۸

اولین هواپیمای برقی عمودپرواز جهان


شرکت لیلیوم در آلمان یک هواپیما کوچک عمود پرواز برقی ساخته است تا بتواند در آینده نزدیک وارد بازار تاکسی‌های هوایی در جهان شود.

مهندسان این شرکت از آزمایش پرواز موفقیت‌آمیز این محصول پرنده خبر داده اند. این خودرو توانایی حمل دو نفر سرنشین را دارد و نشست و برخاست آن به صورت عمودی است.

اما برای آزمایش اولیه پرواز فعلا بصورت بدون سرنشین و از راه دور آزمون‌های پروازی روی آن صورت گرفته است.

در این هواپیمای عمودپرواز برقی از ۳۶ موتور الکتریکی کوچک استفاده شده است. ۲۴ عدد از این موتور‌ها روی بال هواپیما قرار گرفته اند و ۱۲ عدد از این موتور‌های کوچک برقی هم در جلوی هواپیما. شمار بالای موتور در این هواپیما برای افزایش ایمنی این محصول است چرا که با از کار افتادن چند موتور باز هم این وسیله توانایی ادامه پرواز را دارد.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

مراحل بلند شدن و نشستن این هواپیما کاملا توسط رایانه انجام می‌شود . برد این هواپیما ۳۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ و سرعت آن هم ۳۰۰ کیلومتر در ساعت عنوان شده است.

در ساخت بدنه این هواپیمای کوچک از فیبرکربن استفاده شده است تا وزن هواپیما کاهش و مقاوت بدنه افزایش یابد.

یکی از اهداف شرکت سازنده این هواپیما استفاده آن در محیط‌های شهری برای حمل نقل شهری است.

دانیل ویگناند صاحب شرکت سازنده این هواپیمای کوچک برقی می‌گوید «هواپیمای ما محیط زیست را آلوده نمی‌کند و آلودگی صوتی کمی ‌دارد و برای نشست و برخاست هم به حداقل فضای ممکن نیاز دارد».

این شرکت هم اکنون کار بر روی طراحی و ساخت این هواپیمای برقی عمودپرواز با پنج سرنشین را آغاز کرده است این شرکت قصد دارد از این محصول به عنوان یک تاکسی هوایی استفاده کند. این شرکت می‌گوید در صورت استفاده از تاکسی هوایی در شهری مانند نیویورک مسیری که با خودرو در ترافیک شهری طی ۵۵ دقیقه طی می‌شود را می‌توان در مدت پنج دقیقه طی کرد.

هزینه سفر حدود ۲۰ کیلومتری با این هواپیما در حالت تاکسی هوایی حدود ۳۰ دلار است که در آینده با بهبود فناوری به حدود ۱۳ دلار کاهش خواهد یافت. این شرکت امیدوار است در سال ۲۰۲۵ استفاده از این وسیله در جهان عمومیت پیدا کند.

این شرکت می‌گوید تا سال ۲۰۳۵ تعداد خودروها در جهان به دو میلیارد دستگاه خواهد رسید و بنابر این ترافیک‌های شهری افزایش یافته و بهترین شرایط برای رهایی از مشکل ترافیک استفاده از وسایل پرنده خواهد بود.

هم اکنون طرح‌های مختلفی برای خودروهای پرنده در حال طراحی است یکی از معروف‌ترین طرح‌ها خودرو پرنده ایرباس است.

این خودرو که بطور مشترک توسط شرکت ایرباس و شرکت ایتال دیزاین معرفی شده است پاپ‌آپ نام دارد. این خودرو از یک کابین ماژولار دو نفره و یک بخش زمینی تشکیل شده است. این محصول همانند یک خودرو عمل کرده و در زمانی که ترافیک خیلی شدید باشد می‌تواند به صورت عمودی پرواز کند. هنگامی‌که مسافران به مقصد خود می‌رسند، هم ماژول زمینی و هم هوایی به ایستگاه‌های شارژ مخصوص خود برده شده و منتظر مسافران بعدی می‌مانند.

ماتیوس تامسون، مدیر بخش خودرو پرنده ایرباس، در این باره به رادیو فردا می‌گوید «شاید تا ده سال دیگر بتوانیم این محصول را تولیدی کنیم البته تا آن زمان خیلی چیزها باید پیشرفت کند از جمله هوش مصنوعی، سامانه هدایت پرواز، سامانه‌های ناوبری و خودران خودرو و البته فناوری پرواز امن، ما از هم اکنون کار را شروع کرده‌ایم».

با وجود چنین طرح‌هایی بنظر می‌رسد طی ده سال آینده پهپادها، خودروهای پرنده و هواپیماهای عمود پرواز پرنده برقی برای حمل نقل شهری رواج پیدا کنند.

XS
SM
MD
LG