لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

جشنواره لندن؛ از تام هنکس تا رسول‌اف


پنجاه و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم لندن که یکی از باسابقه‌ترین جشنواره‌های فیلم جهان و مهم‌ترین رویداد سینمایی در بریتانیا محسوب می‌شود، شب نهم اکتبر، با نمایش فیلم کاپیتان فیلیپس ساخته پل گرین گراس با بازی تام هنکس افتتاح شد.

کیفیت یا کمیت؟

جشنواره لندن همیشه سعی داشت گزیده‌ای از بهترین فیلم‌های جشنواره‌های دیگر را در خود گرد بیاورد و امکانی برای تماشای بهترین فیلم‌های جشنواره‌ای سال باشد، اما از سال قبل با تغییر نگاهی روبه‌رو هستیم که جشنواره لندن را به یک جشنواره مسابقه‌ای بدل کرده است.

هرچند هنوز بخش مسابقه جشنواره لندن به اهمیت و اعتبار جشنواره‌های مهم اروپایی نرسیده، اما به نظر می‌رسد این بخش که کیفیت فیلم‌های آن نسبت به سال گذشته ارتقا پیدا کرده، به زودی بتواند جایگاه قابل توجهی را برای این جشنواره در میان جشنواره‌های مسابقه‌ای جهان رقم بزند.

اما در کنار این بخش کماکان با «جشنواره جشنواره‌های» پر و پیمانی روبه‌رو هستیم که ۲۳۴ فیلم از سراسر جهان را در خود جای داده است.

بخش مسابقه

امسال سیزده فیلم برای بخش مسابقه انتخاب شده‌اند و برای دریافت جایزه این بخش رقابت خواهند کرد.

کا‌ترین بریا در فیلم تازه‌اش با بازی ایزابل هوپر روابط پیچیده یک زن نویسنده و فیلمساز را با یک مرد تصویر می‌کند و پاول پاویلوفسکی در فیلم دیدنی آیدا، جهان یک دختر راهبه را می‌کاود که به ناگاه متوجه می‌شود یک یهودی‌زاده است که خانواده‌اش را در جنگ جهانی دوم از دست داده؛ با تصاویر سیاه و سفید قدرتمند (با زوایای دوربین غریب و شخصیت‌هایی که غالباً نه در میانه کادر، بلکه در زاویه‌ای غریب قرار گرفته‌اند؛ با فضای باز خالی در بالای سر آن‌ها) موفق می‌شود تماشاگر را در فضایی سرد اما میخکوب کننده شریک کند.

تام در مزرعه ساخته فیلمساز جوان زاویه دولان، رابطه در خفا نگه داشته شده جوانی به نام تام با دوست پسرش که حالا مرده، را از طریق شرکت او در مراسم تشییع جنازه در یک روستا بررسی می‌کند.

مثل پدر، مثل پسر ساخته هیروکازو کوره- ادا از ژاپن داستان غریب جابه‌جا شدن دو نوزاد در بیمارستان را روایت می‌کند که حالا شش سال بعد، دو خانواده- یکی ثروتمند و دیگری فقیر- باید به کودکان بیولوژیکی خود بپیوندند و جای فرزندانشان را عوض کنند. فیلم داستان جذابی دارد، اما در پرداخت بیشتر در ورطه ملودرام می‌افتد و سعی دارد اشک انگیز باشد تا تماشاگر عام را جذب کند.

بدل (ریچارد آیواد)، جعبه ناهار (ریتش باترا)، پارکلند (پی‌تر لندسمن) و غول مغرور (کلیو بارنارد) از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه هستند.


سینمای ایران

گذشته اصغر فرهادی که برای اولین بار در جشنواره کن در بخش مسابقه به نمایش در آمد، در بخش «عشق» جشنواره لندن در روزهای هفدهم و هجدهم اکتبر به نمایش در خواهد آمد.

درام پیچیده فرهادی ادامه‌ای است بر فیلم‌های قبلی با‌‌ همان مضامین که این بار در فرانسه و بین شخصیت‌های ایرانی و فرانسوی با دو فرهنگ محتلف پیش می‌رود.

این فیلم که محصول فرانسه است، امسال به عنوان نماینده ایران برای دریافت جایزه اسکار معرفی شده است.

پرده ساخته جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی که در نمایش جهانی عنوان پرده بسته برای آن انتخاب شده، برای اولین بار در بخش مسابقه جشنواره برلین به نمایش درآمد و زمانی که پرتوی و مریم مقدم (بازیگر فیلم) به ایران بازگشتند، گذرنامه آن‌ها در فرودگاه توقیف شد.

پرده موقعیت امروز پناهی را با فضای سوررئالی می‌آمیزد تا همه چیز پشت پرده‌های بسته در فضای شمال ایران بگذرد.

این فیلم در بخش «مناظره» در روزهای سیزدهم و شانزدهم اکتبر به نمایش در می‌آید.

دست نوشته‌ها نمی‌سوزند ساخته محمد رسول‌اف اول بار در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه انجمن بین المللی منتقدان فیلم را در این بخش از آن خود کرد.

فیلم رسول‌اف، فضای تلخ و تیره‌ای دارد که در آن بی‌محابا به قتل‌های زنجیره‌ای و اتفاقات پس از آن از جمله پرونده‌سازی برای سیامک پورزند پرداخته شده است.

رسول‌اف که به تازگی به ایران بازگشت، در فرودگاه احضار و گذرنامه و لپ تاپ شخصی‌اش توقیف شد.

دست نوشته‌ها نمی‌سوزند در بخش «مناظره» در روزهای دوازدهم و هفدهم اکتبر نمایش خواهد داشت.

در همین بخش، فیلم توقفگاه ساخته کاوه بختیاری هم به نمایش در می‌آید. این فیلم مستند که برای اولین بار در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن نمایش داده شد، داستان چند ایرانی مهاجر را در یونان نعقیب می‌کند که قصد دارند به هر قیمتی خود را به کشور غربی دیگری برسانند تا زندگی تازه‌ای را آغاز کنند.

این فیلم در روزهای یازدهم و سیزدهم اکتبر نمایش خواهد داشت.

جشنواره فیلم لندن تا بیستم اکتبر ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG