لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

تحقیقات در مورد «تروریستی بودن» برخورد مرگبار خودرو با مردم نزدیک مسجدی در لندن


پلیس در اطراف محل واقعه
پلیس در اطراف محل واقعه

برخورد یک خودروی ون با شماری از نمازگزاران که در حال ترک مسجدی در لندن بودند، دست‌کم یک کشته و ۱۰ زخمی برجای گذاشته است. بنا بر گزارش‌ها فرماندهی ضدتروریسم در حال انجام تحقیقات در مورد واقعه است.

نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید این رخداد «به‌عنوان یک حمله بالقوه تروریستی» تحت بررسی است. ترزا می، صبح روز سه‌شنبه میزبان جلسه اضطراری دولت خواهد بود.

به گفته مقام‌های پلیس، این واقعه در بیست دقیقه بامداد ۲۹ خرداد (به‌وقت محلی) رخ داده و در حال حاضر یک نفر نیز در رابطه با آن بازداشت شده‌است.

روزنامه سان گزارش داده بود که خودرو در نزدیکی مسجد «فینزبری‌پارک» با جمعیتی از مردم برخورد کرده‌است.

شورای مسلمانان بریتانیا نیز این خبر را تائید کرده‌است. این شورا در حساب کاربری خود در توئیتر می‌گوید «باخبر شده‌ایم که یک خودروی ون گروهی از نمازگزاران را که در حال ترک مسجد فینزبری‌پارک بودند، زیر گرفته‌است».

هارون خان، رئیس این شورا، نیز در حساب کاربری خود در توئیتر گفته است خودروی ون «عمدا» به سوی مردمی که در حال ترک مسجد پس از نماز شب بودند، حرکت کرده‌است.

شبکه بی‌بی‌سی به نقل از یکی از ساکنان محل می‌گوید «یک ون سفیدرنگ نزدیک مسجد توقف کرده بود، بعد به‌نظر رسید کسانی که بعد از نماز در حال ترک محل بودند را زیر گرفت».

روزنامه «سان» گزارش داده بود احتمال می‌رود «دو تن از نمازگزاران جان خود را از دست داده باشند».

صادق خان، شهردار لندن، واقعه را «تروریستی» نامیده و گفته «حمله‌ای به ارزش‌های مشترک ما است». جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر گفته «عمیقا شوکه» شده‌است.

فرماندهی ضدتروریسم در حال انجام تحقیقات در مورد واقعه اخیر است
فرماندهی ضدتروریسم در حال انجام تحقیقات در مورد واقعه اخیر است

«نگرانی در بریتانیا»

در جریان حملاتی مرگبار در لندن در نیمه‌شب ۱۳ خرداد ماه، سه مهاجم افراطی با استفاده از خودروی ون، شهروندان را بر پل لندن زیر گرفته و سپس با چاقو به شماری از آن‌ها در محله‌ای در همان نزدیک حمله کردند. مجموعا هشت نفر کشته و نزدیک به پنجاه نفر زخمی شدند. گروه موسوم به حکومت اسلامی ادعا کرده بود این حملات توسط نفرات آن انجام شده‌است. پلیس بریتانیا می‌گوید هنوز مدرکی در مورد ارتباط مهاجمان با خارج از این کشور پیدا نکرده‌است.

حملات در لندن کم‌تر از دو هفته پس از آن رخ دادند که یک مهاجم افراطی دیگر، در حمله‌ای انتحاری در منچستر، جان ۲۲ نفر، از جمله شماری از کودکان و نوجوانان، را گرفت.

در دوم فروردین ماه نیز یک مرد مهاجم با خودرو چندین نفر را روی پل وست‌مینستر در مرکز لندن زیر گرفت و با چاقو یک مامور پلیس را کشت.

بنا بر گزارش‌ها رخدادهای چند ماه گذشته به نگرانی‌های امنیتی در میان شهروندان پایتخت بریتانیا دامن زده‌است.

XS
SM
MD
LG