لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

تحریم‌های آمریکا علیه هواپیمایی ماهان «همچنان پابرجا است»‎


در این تصویر یک فروند هواپیمای ماهان در فرودگاه صنعا در یمن دیده می‌شود؛ ایران از حامیان اصلی شورشیان حوثی‌ست. دولت سرنگون‌شده عبد ربه منصور هادی، همچنان از منظر سازمان ملل مشروعیت دارد.
در این تصویر یک فروند هواپیمای ماهان در فرودگاه صنعا در یمن دیده می‌شود؛ ایران از حامیان اصلی شورشیان حوثی‌ست. دولت سرنگون‌شده عبد ربه منصور هادی، همچنان از منظر سازمان ملل مشروعیت دارد.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در واکنش به گزارشی در مورد پرواز هواپیماییِ مورد حمایت سپاه پاسداران ایران به کشورهای اروپایی و آسیایی، گفته تحریم‌های آمریکا در مورد این شرکت، همچنان به قوت خود باقی‌ست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی گزارش داده‌است که هواپیمایی ماهان، شرکتی وابسته به سپاه پاسداران ایران، در حال حاضر به بیش از ده کشور اروپایی و آسیایی، پرواز تجاری دارد. سهام‌دار ماهان‌ایر، که دومین شرکت بزرگ هواپیمایی ایران به شمار می‌رود، موسسه «مولی‌الموحدین» است که در سال ۱۳۶۶ به ثبت رسیده‌است. این موسسه، در ایجاد، راه‌اندازی یا اداره شماری از بزرگ‌ترین مناطق تجاری، هتل‌ها و نیز کارخانه‌های خودروسازی دست دارد.

در مهر ماه سال ۱۳۹۰ يک روز پس از آنکه مقام‌های قضايی آمريکا، ايران را به دست داشتن در توطئه ترور سفير عربستان در واشينگتن متهم کردند، وزرات خزانه داری ایالات متحده اعلام کرد، شرکت هواپيمايی ماهان‌ایر را به دليل ارائه خدمات به نيروی قدس سپاه پاسداران در فهرست تحريمی خود قرار داده است.

از منظر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، شرکت ماهان همکاری بسیار نزدیکی با سپاه پاسداران، به‌ویژه شاخه برون‌مرزی آن، یعنی نیروی «قدس» دارد. آمریکا می‌گوید نتیجه این همکاری‌های نزدیک، برای نمونه انتقال تسلیحات و پرسنل به کشورهایی مانند سوریه یا لبنان است. ماهان‌ایر از سال ۱۳۹۰ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. واشینگتن اما فراتر از تحریم شرکت ماهان رفت و برای مثال دو سال بعد، ۱۹ فرد و شرکت که متهم به «واسطه‌گری» برای آن شده بودند را نیز تحریم کرد.

در همان سال ۱۳۹۰، یعنی پیش از دستیابی کشورهای موسوم به ۵+۱ به توافق اتمی، و زمانی‌که ماهان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، مدیر عامل این شرکت گفته بود «هیچ تغییری در سیستم ماهان انجام نشده و پروازها، مانند گذشته [به اروپا و عربستان سعودی] ادامه دارد». این گفته‌ها از سوی منابع مستقل تائید نشده بودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا که نامش فاش نشده، می‌گوید ایالات متحده تلاش کرده تا همچنان ۱۵ کشور را به همکاری با واشینگتن برای مقابله با شبکه مالی ماهان ترغیب کند. ایالات متحده، با وجود لغو تحریم‌های اتمی، تحریم‌هایی را در زمینه برنامه موشکی، اتهام حمایت از تروریسم، پول‌شویی یا نقض حقوق بشر در مورد ایران، سر پا نگه داشته‌است. مواردی که تحریم‌های ماهان در تعریف آن‌ها می‌گنجند. مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا به آسوشیتدپرس می‌گوید این کشورها برای حفظ تحریم‌های باقی‌مانده علیه ماهان، مقاومت می‌کنند.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آن کشور نیز در نشست رسانه‌ای خود گفته‌است «من از جریان با خبر هستم و از تصمیمی که در اتحادیه اروپا گرفته شده‌است». به گفته آقای کربی تصمیم اتحادیه اروپا و منطق آن، به خود این اتحادیه مربوط می‌شود اما «به شما اطمینان می‌دهم تحریم‌های ما علیه ماهان ادامه دارد و می‌دانم هیچ نیتی برای تغییر آن نیز وجود ندارد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تلویحا گفت‌وگوها بر سر این موضوع با هم‌پیمانان اروپایی واشینگتن را نیز تائید کرده، اما می‌گوید این مذاکرات محرمانه نگه داشته می‌شود.

کربی تاکید کرده است که ایالات متحده همچنان در مورد فعالیت‌های هواپیمایی ماهان نگرانی دارد، و دلیل حفظ تحریم‌ها هم همین نگرانی‌ها است.

XS
SM
MD
LG