لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

نیروی هوایی مالزی: هواپیمای ناپدید شده احتمالا در حال بازگشت بود


رئیس نیروی هوایی سلطنتی مالزی به خبرنگاران گفته است رادارها نشان می‌دهند که هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی آن کشور «ممکن است راه بازگشت از مسیر اصلی خود به سوی چین را در پیش گرفته بود».

بنا به گفته این مقام ارشد نظامی، نیروهای امداد آن کشور در حال حاضر جست‌وجوی خود را به مناطق ساحلی غربی آن کشور گسترش داده‌اند.

بازگشت (در اصطلاح هوانوردی: ترن‌بک) ممکن است تحت شرایط فنی رخ بدهد، زمانی که خلبان لزوم بازگشت فوری به فرودگاه اصلی را پس از اوج گرفتن تشخیص دهد.

تحقیق درباره چهار نام

در حالی‌که جست‌وجو برای یافتن هواپیمای پرواز ام اچ ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی که بر فراز دریای چین جنوبی ناپدید شده ادامه دارد، وزیر دفاع آن کشور از تحقیق در مورد «چهار نام» خبر داده است.

خبرگزاری رویترز از قول هشام‌الدین حسین، وزیر دفاع که وزیر حمل و نقل نیز هست، آورده است که بازرسان مالزیایی با همتایان خود از پلیس فدرال آمریکا دیدار کرده‌اند.

طی ساعت‌های گذشته اخباری در مورد حضور دو مسافر با گذرنامه‌های مفقود شده در این هواپیما منتشر شده است.

دو تن از کسانی که از ایتالیا و اتریش نامشان در فهرست مسافران پرواز گنجانده شده بود، گذرنامه‌های خود را پیشتر گم کرده بودند و در این پرواز نیز نبوده‌اند.

هنوز جزئیات بیشتری در این مورد منتشر نشده است.

روزنامه لوس‌آنجلس‌تایمز آمریکا از قول مقامی در وزارت امنیت داخلی آمریکا گفته است اینکه کسانی با پاسپورت‌های مفقود شده در هواپیما بودند «فقط به خاطر اینکه ممکن است آنها را دزدیده یا در بازار سیاه خریده باشند»، «به معنی اینکه تروریست هستند، نیست».

هنوز اثری نیست

اداره هوانوردی مالزی همچنان می‌گوید هنوز هیچ نشانی از این هواپیما پیدا نشده است.

علاوه بر مالزی، کشورهای دیگر از جمله چین، آمریکا، فیلیپین، سنگاپور و ویتنام نیز در عملیات جست‌وجو شرکت دارند.

اداره هوانوردی مالزی اعلام کرده است که عملیات کنکاش طی تمام شب ادامه داشته و هنوز هم ادامه دارد.

روزنامه استار، چاپ کوالالامپور از قول اظهرالدین عبدالرحمان، مدیر کل این اداره می‌گوید سه هواپیمای آن کشور در منطقه در حال جست‌وجو هستند، اما هنوز هیچ اثری پیدا نشده است.

برخی رسانه‌ها طی ساعت‌های گذشته خبر از پیدا شدن دو لکه بزرگ روغن بر سطح دریا بین مالزی و ویتنام خبر داده بودند، اما مدیر کل اداره هوانوردی مالزی در کنفرانس خبری خود در ساعت ۷ صبح به وقت مالزی، گفت این اخبار هنوز تائید نشده‌اند.

خبرگزاری رسمی مالزی، برناما، نیز روز یک‌شنبه ۱۸ اسفند ماه از قول خطوط هوایی مالزی اعلام کرد که نگران رخ دادن بدترین اتفاق در مورد پرواز ام اچ ۳۷۰ خود است.

در بیانیه منتشر شده از سوی خطوط هوایی ملی آن کشور آمده که در سایه هراس از بدترین اتفاق ممکن، یک گروه متخصص کمک به بهبود پس از بحران از ایالات متحده، با این شرکت همکاری خواهد کرد.

گروهی از کارشناسان به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفته‌اند که خطرناک‌ترین بخش پرواز، فراز و فرود آن است و احتمال اینکه در هنگام پرواز اتفاقی رخ دهد کم‌تر است.

در عین حال مشخص نیست چرا هیچ‌گونه نشانه‌ای از سوی خلبان این هواپیما در مورد مشکل فنی یا پروازی احتمالی به زمین مخابره نشده است.

یکی از کارشناسان به آسوشیتدپرس می‌گوید «یا باید اتفاق فاجعه‌باری رخ داده باشد که هواپیما را تکه‌تکه کرده یا جرمی رخ داده است». به گفته این کارشناس «باید اتفاقی آنقدر سریع رخ داده باشد که خلبان‌ها فرصت گزارش کردن آن را نیافته‌اند».

پیشتر احمد جوهری، مدیر خطوط هواپیمایی مالزی، گفته بود: ما هیچ احتمالی را رد نمی‌کنیم.

شرکت هواپیمایی مالزی و بوئینگ ۷۷۷ ناپدید شده آن، هر دو از امن‌ترین‌ها به شمار می‌روند. این شرکت طی نزدیک به دو دهه گذشته هیچ سانحه مرگباری نداشته است.

هواپیمای ناپدید شده ۲۲۷ مسافر و ۱۲ خدمه داشته و در مسیر کوالالامپور به بیجینگ (پکن) بوده است.
XS
SM
MD
LG