لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

مالزی: اثری از هواپیما در محل تصاویر ماهواره‌ای پیدا نکردیم


مالزی روز پنج‌شنبه ۲۲ اسفند ماه و پس از اعزام هواپیمای تجسسی به محلی که ماهواره چین تصاویری از قطعات شناور بر دریا ثبت کرده بود، اعلام کرد نشانه‌ای از هواپیمای ناپدید شده خود نیافته است.

رئیس اداره هوانوردی غیرنظامی مالزی روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت هواپیمای تجسسی منطقه را گشته‌اند، اما هیچ نشانه‌ای پیدا نکرده‌اند.

او پیشتر در حساب توئیتر خود نوشته بود برای تجسس، هواپیمای بمب‌افکن نیروی هوایی مالزی به منطقه اعزام شده است.

یک ماهواره چینی پیشتر تصاویری ثبت کرده بود، که گفته شد ممکن است چند قطعه از لاشه هواپیمای ناپدید شده را نشان می‌دهند.

این قطعات بزرگ در دریای چین جنوبی و در اطراف محل اولیه جست‌وجو ثبت شده بودند.

البته تصاویری که اکنون منتشر شده‌اند، یازده صبح نهم مارس، یعنی یک روز پس از ناپدید شدن هواپیمای خطوط هوایی مالزی ثبت شده‌ بودند اما تا روز ۱۲ مارس منتشر نشدند. زمانی که اداره علوم و فنون برای امور دفاعی چین آنها را بر وب‌سایت خود گذاشت.

پیش از این دریای منطقه شمال‌غربی مالزی که این تصاویر از آنها گرفته شده‌اند، محل اصلی تجسس به دنبال پرواز ۳۷۰ ناپدید شده، خطوط هوایی مالزی بود، اما این کشور دایره جست‌وجو را به ساحل و دریای غربی خود گسترش داده است.

هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی از بامداد شنبه ناپدید شده و تا کنون هیچ اثری از آن یافته نشده است.

این هواپیما حامل ۲۳۹ نفر بود؛ دو سوم مسافران آن شهروندان چینی بودند و دو نفر از آنها نیز ایرانیانی بودند که با گذرنامه‌هایی تقلبی سوار آن شده و بنا به گفته مقام‌های پلیس مالزی و اینترپل قصد داشتند در اروپا پناهنده شوند.

روزنامه وال استریت جورنال، به تازگی در گزارشی از قول بازرسان آمریکایی این احتمال را مطرح کرده است که این هواپیما تا چهار ساعت بعد از ناپدید شدن از صفحه رادار، همچنان به راه خود ادامه داده است.

این موضوع بر پایه اطلاعاتی از روی موتورهای هواپیما که به شکل خودکار بارگذاری و به زمین ارسال می‌شود، مطرح شده است.

این گزارش این پرسش را مطرح می‌کند که در صورتی که هواپیما پس از ناپدید شدن از صفحه رادار به پرواز خود ادامه داده، چرا بدون هیچ تماسی این کار را کرده، و آیا کسی کنترل آن را طی این زمان در دست داشته است یا خیر.

مقام‌های ضدتروریستی ایالات متحده نیز بر این موضوع متمرکز شده‌اند که آیا خلبان یا کس دیگری در کابین از روی قصد دست به چنین کاری زده است یا نه.

XS
SM
MD
LG