لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

پرواز ۳۷۰؛ یک هواپیمای تجسسی قطعاتی را در اقیانوس هند رویت کرد


جست‌وجو‌ها در منطقه‌ای دورافتاده در اقیانوس هند ادامه دارد
جست‌وجو‌ها در منطقه‌ای دورافتاده در اقیانوس هند ادامه دارد
مقام‌های استرالیایی می‌گویند یک هواپیمای تجسسی غیرنظامی که در عملیات جست‌وجو به دنبال هواپیمای ناپدید شده خطوط مالزی شرکت دارد، روز شنبه دوم فروردین، پالت‌های چوبی حمل‌ونقل و چند کمربند یا تسمه‌ را در اقیانوس هند رصد کرده است.

قطعات یافت شده -به گفته مقام‌های استرالیایی- اولین چیزهای «رویت شده»، پس از آن است که ماهوره‌های آن کشور و چین عکس‌هایی را از قطعاتی شناور بر سطح اقیانوس مخابره کردند.

مایک بارتون، یک مقام ارشد «سازمان امنیت دریایی استرالیا» در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته چیزهای یافته شده «پالتی چوبی و چند چیز دیگر که هنوز دقیقا مشخص نیست، چند کمربند به رنگ‌های گوناگون و کمربندهای تسمه‌ای با اندازه‌های مختلف است».

مایک بارتون گفته است «ما تلاش کردیم تا این موضوع را روز گذشته راست‌آزمایی کنیم. یک هواپیمای نیوزلندی [به محل رفت] اما آنها متاسفانه این را پیدا نکردند.»

به گفته این مقام استرالیایی چهار هواپیمای جنگی و چهار هواپیمای غیرنظامی روز یک‌شنبه در محل به دنبال قطعات رویت شده می‌گردند.

بارتون می‌گوید پالت‌های چوبی برای بارگیری در هواپیما استفاده می‌شوند. او البته افزوده است که کشتی‌ها هم از این پالت‌ها استفاده می‌کنند.

او همچنین می‌گوید تا زمانی که قطعات پیدا نشده و دقیقا بازرسی نشوند، نمی‌توان با اطمینان گفت که متعلق به هواپیمای ناپدید شده، هستند.

در عین حال گفته شده هوای روز ‌یک‌شنبه در منطقه دورافتاده‌ای که هواپیماهای تجسسی در آن در حال جست‌وجوی بوئینگ ۷۷۷ هستند به خوبی روز شنبه نبود؛ بامداد مه‌آلود بود و ابرها در سطح پایینی قرار داشتند.

هوای مه‌آلود و بخارآلود عملیات تجسس را مشکل می‌کند، به ویژه که هواپیماها با سرعت از منطقه رد می‌شوند و کسانی که مشغول رصد دریا هستند، گاه فرصت زیادی برای بررسی دقیق آنچه پیدا می‌شود، ندارند.

از سوی دیگر مشکل دورافتادگی محل تجسس چالشی دیگر برای جست‌وجوگران است، چرا که -به گفته مایک بارتون- آنها فرصت زیادی برای ماندن در محل ندارند و باید طی یکی دو ساعت به پایگاه‌های خود بازگردند.

جست‌وجوی هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی در حالی وارد سومین هفته خود شده که از مفقود شدن آن به عنوان یکی از اسرارآمیزترین رخدادهای هوایی معاصر یاد می‌شود.

همزمان با ادامه عمليات بين‌المللی برای يافتن هواپيما در جنوب اقيانوس هند، چين نیز روز گذشته تصاوير تازه ماهواره‌ای را منتشر کرد که ممکن است متعلق به لاشه آن باشد.

با این همه تا کنون هیچ قطعه‌ای از این هواپیما به دست جست‌وجوگران نیافتاده است و چنانچه قطعه‌ای هم یافت شود، ممکن است ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد تا «جعبه سیاه» هواپیما را یافت و پاسخ گفتن به این پرسش که چه اتفاقی برای آن افتاده است، به تحقیقات گسترده‌تر و پیچیده‌تری نیاز داشته باشد.
XS
SM
MD
LG