لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

انتقاد فرمانده پلیس مانوس از استرالیا در پی واقعه مرگبار کمپ پناهندگان


بخشی از اردوگاه مانوس (بدون ذکر تاریخ) در عکسی از یک سازمان غیردولتی در امور حقوق پناه‌جویان
بخشی از اردوگاه مانوس (بدون ذکر تاریخ) در عکسی از یک سازمان غیردولتی در امور حقوق پناه‌جویان
الکس ان‌دراسال، فرمانده پلیس جزیره مانوس، جایی که درپی درگیری در اردوگاه پناهندگان به استرالیا یک شهروند ایرانی جان خود را از دست داده است، از دولت استرالیا به دلیل وضعیت اداره آن انتقاد کرده و می‌گوید می‌شد جلوی خشونت را گرفت.

روزنامه مورنینگ هرالد استرالیا از قول آقای ان‌دراسال نوشته است اعتراضات پس از آن بالا گرفت که بر فهرست خواست‌های پناهجویان، بدون آنکه پاسخی به آنها داده شود، افزوده شد.

او گفته است دولت استرالیا باید وضعیت اداره اردوگاه پناهندگان را بهبود بخشد.

دو روز پیش نیز فرمانده پلیس این جزیره در شمال پاپوآ گینه‌نو به رسانه‌های آن کشور گفته بود دولت استرالیا باید افرادی ورزیده و آموزش‌دیده را به کار در اینگونه اردوگاه‌ها بگمارد.

ان‌دراسال گفته بود «این پناهجویان افراد تحصیل‌کرده‌ای هستند و باید طور دیگری با آنها برخورد شود».

روزنامه مرکوری، چاپ استرالیا، از قول یکی از کارکنان این اردوگاه نوشته است که اوضاع در آن تا چند روز پیش (از تنش و درگیری) آرام بود و مشکلی وجود نداشت «اما این موضوع بعد از آنکه به پناهجویان گفته شد آنها هرگز هیچ جایی اسکان داده نمی‌شوند و باید به کشور خودشان بازگردند، عوض شد».

به گفته وزارت مهاجرت استرالیا این اطلاعات اشتباه منتشر شده بود.

مرکوری در عین حال نوشته است که رضا براتی، ایرانی قربانی در این اردوگاه احتمالا به‌ دست نگهبانان «از کنترل خارج شده» کمپ کشته شده است.

به گفته مرکوری یکی دیگر از کسانی که به شدت زخمی شده -گردنش با قمه بریده شده- نجات پیدا کرده است.

مخالفان دولت راست‌گرای تونی ابوت، به او در مورد قوانین مهاجرتی که در پیش گرفته است و نیز رخدادهای جزیره مانوس تاخته‌اند.

حزب سبزها خواسته است تا در این مورد هیئت تحقیق تشکیل شود و حزب چپ میانه «کارگر» نیز خواستار توضیح دولت شده است.

تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا، گفته است «مرعوب» نمی‌شود و از سیاست‌های مهاجرتی خود -از جمله فرستادن پناهجویان به جزایری خارج از مرزهای استرالیا- دست نمی‌کشد.

پیشتر در دولت چپ میانه حزب کارگر بود که دولت آن کشور تصمیم به احیای ایده فرستادن پناهجویان به جزایر گرفت و این طرح را به پارلمان آن کشور فرستاد.

البته قبل از آن هم این مراکز در مقاطعی برپا شده بودند، اما دولت حزب «کارگر» استرالیا در سال ۲۰۰۸ آن‌ها را بسته بود.

روز دوشنبه، ۲۸ بهمن‌ماه، در جریان دومین روز از شورش و درگیری در یکی از همین اردوگاه‌ها در جزیره مانوس پاپوآ گینه‌نو یک نفر کشته و ۷۷ تن زخمی شدند.
XS
SM
MD
LG