لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

مشعل و مقام‌های حماس «به عربستان سفر کرده‌اند»


در تصویری از سال ۲۰۱۲، مشعل در یک کنفرانس خبری در مصر
در تصویری از سال ۲۰۱۲، مشعل در یک کنفرانس خبری در مصر

بنا بر گزارش‌هایی تازه هیئتی از افراد گروه حماس، در صدر آنها «خالد مشعل»، رئیس دفتر سیاسی این گروه، به عربستان سعودی سفر کرده است؛ «سفری» که در پی سال‌ها ممنوعیت انجام می‌شود.

شبکه ماهواره‌ای «القدس»، که گفته می‌شود به گروه حماس وابسته است، ۲۴ تیر ماه در یک زیرنویس گزارش داد «سفر مشعل به عربستان برای دو روز، گفت‌وگو با مقام‌های ارشد سعودی را در بر می‌گیرد».

وب‌سایت «عربی۲۱»، نیز در گزارشی می‌گوید در این سفر موسی ابومزروق، و محمد نزال، از دیگر مقام‌های ارشد حماس نیز مشعل را همراهی می‌کنند.

به گزارش این وب‌سایت از زمان قدرت گرفتن ملک سلمان در عربستان، روابط این گروه و ریاض بهبود پیدا کرده است.

وب‌سایت «میدل ایست آی» که اخبار غرب آسیا را پوشش می‌دهد نیز به نقل از منبعی می‌گوید هیئت حماس برای به جا آوردن حج عمره، اکنون در عربستان سعودی‌ست.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص به تازگی گزارشی منتشر کرده بود، مبنی بر این که ریاض، به ایجاد رابطه میان حماس و رقیب سیاسی آن در سرزمین‌های فلسطینی، جنبش فتح، کمک کرده است.

پیش از این رسانه‌های ایرانی به نقل از رسانه‌های عربی در مورد «سفر محرمانه» مشعل به عربستان و دیدارش با مقام‌های آن کشور گزارش‌هایی منتشر کرده بودند.

در میانه خرداد ماه واحد مرکزی خبر گزارش داده بود مشعل در «سفر محرمانه» خود با «محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان معاون ولیعهد عربستان، درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کرده است».

رسانه‌های ایرانی اندکی بعد به نقل از اسماعیل هنیه، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس، خبر منتشر شده را تکذیب کرده بودند.

سال پیش خالد مشعل با معاون وزیر خارجه ایران، دیدار کرده بود. دیداری که با بیان ناخشنودی‌های گروهی از مقام‌های ایرانی، از جمله در ارتباط با موضع‌گیری این گروه در مورد سوریه همراه شده بود. [بیشتر بخوانید]

مقام‌های حماس طی ماه‌های گذشته در مواردی تاکید کرده‌اند، بهبود روابط آنها با عربستان، علیه تهران نیست.

ریاض و تهران در موضوعات گسترده‌ای اختلاف نظری عمیق دارند، سوریه و یمن از جمله این موارد هستند که در هر دو، در حال حاضر، تنش‌ها و نبردهای مرگباری در جریان است.

XS
SM
MD
LG