لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

نخست‌وزیر استرالیا می‌گوید گروگان‌گیری مرگبار در ملبورن «تروریستی» بود


نیروهای پلیس در حال خارج کردن جسدی از محل گروگان‌گیری هستند
نیروهای پلیس در حال خارج کردن جسدی از محل گروگان‌گیری هستند

نخست‌وزیر استرالیا می‌گوید پلیس آن کشور گروگان‌گیری مرگبار در جنوب شهر ملبورن را یک «عملیات تروریستی» برآورد می‌کند. گروه موسوم به حکومت اسلامی ادعا کرده فرد مسلحی که در جریان واقعه کشته شده، یکی از «سربازان» آن گروه بود.

بنا بر گزارش‌ها از استرالیا، در جریان گروگان‌گیری بامداد ۱۵ خرداد ماه، یک شهروند استرالیایی و فرد مسلحی که در محل بود، کشته، و سه تن از ماموران پلیس نیز زخمی شده‌اند.

پلیس در ساعت چهار صبح روز دوشنبه پس از وقوع یک انفجار، در جریان واقعه گروگان‌گیری قرار گرفته‌است. پس از سررسیدن ماموران، آن‌ها با جسد یک مرد در ورودی ساختمان مجتمع مسکونی که واقعه در آن رخ داده، روبه‌رو می‌شوند. مرد مسلحی نیز، زنی را به گروگان گرفته بود. در پی تیراندازی، فرد گروگان‌گیر کشته شده و سه مامور پلیس نیز زخمی شدند.

هویت گروگانگیر «یعقوب خیری» عنوان شده و نیروهای امنیتی می‌گویند نام او در پیوند با اتهام‌های مربوط به طرح حمله به یک پایگان نظامی در سیدنی در سال ۲۰۰۹، مطرح شده بود.

مالکوم ترنبال، نخست‌وزیر استرالیا، می‌گوید «این حمله تروریستی ِ شوکه‌کننده توسط یک مجرم شناخته‌شده انجام شده، مردی که به تازگی و با عفو مشروط آزاد شده‌ بود؛ این یک جنایت بزدلانه است».

گروه موسوم به حکومت اسلامی نیز ادعا کرده فرد مهاجم «سرباز» این گروه بود. پلیس ایالت ویکتوریا می‌گوید در حال تحقیق در مورد ادعاهای مطرح‌شده است. سربازرس پلیس این ایالت گفته «ما از ادعاهایی که آن‌ها مطرح کرده‌اند خبر داریم. اما آن‌ها، هر وقت اتفاقی می‌افتد و ما متوجه می‌شویم، بالا و پایین می‌پرند و ادعا می‌کنند کار آن‌ها است».

نیروهای پلیس در عین حال در حال تحقیق در مورد یک تماس تلفنی با یک شبکه تلویزیونی استرالیا هستند که در آن مردی ادعا کرده بود این حمله با «حکومت اسلامی» در ارتباط است.

یعقوب خیری، ۲۹ ساله، سومالیایی‌تبار بود و پرونده جنایی سنگینی نیز داشته‌است. او در زمان حمله در عفو مشروط به‌سر می‌برد، هرچند مشخص نیست عفو مشروط در ارتباط با کدام‌یک از محکومیت‌های او صادر شده بود.

XS
SM
MD
LG