لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

باوراندن «استعدادهای شگرف مردان» به دختران از سن کودکی


نتایج تحقیقاتی تازه‌ای نشان می‌دهد دختران از سن شـش‌ سالگی فکر می‌کنند، این مردها هستند که می‌توانند «استعدادهای شگرفی» داشته باشند.

به گزارش تلگراف، نتایج این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که دخترها از همان سنین قبل از مدرسه از بازی‌هایی که «بسیار بسیار هوشمندانه» به نظر می‌رسند، اجتناب می‌کنند چرا که فکر می‌کنند همسالان پسرشان، بیشتر ممکن است که در آن بازی‌ها برنده شوند.

نتایج این تحقیق که در مجله علمی معتبر ساینس منتشر شده می‌گوید که باور به کلیشه‌هایی از این دست، آن هم از سنین بسیار کم باعث می‌شود که بخت زنان برای دستیابی به مشاغل معتبر و سطح بالا، کاهش یابد.

دکتر آندری چیمپاین، یکی از نویسندگان این مقاله و استاد روانشناسی دانشگاه نیویورک می‌گوید: «نه تنها مشاهده می‌کنیم این دختران که تازه دوران مدرسه را آغاز کرده‌اند جذب کلیشه‌های جنسیتی جامعه می‌شوند، بلکه آنها فعالیت‌هایش را هم بر اساس این کلیشه‌ها انتخاب می‌‌کنند. این مایه دلشکستگی است.»

تحقیقات سابق این استاد دانشگاه نشان داده بود که زن‌ها کمتر ممکن است به سراغ ادامه تحصیل در رشته‌هایی مثل ریاضی، فیزیک یا فلسفه بروند؛ که در آنها «نبوغ» به عنوان «امری لازم برای موفقیت» توصیف می‌شود.

به گزارش نت داکتر دات کام، نویسندگان این تحقیق می گویند که نتایج نشان می‌دهد بسیاری از کودکان به این باور که استعداد‌های درخشان یک قابلیت مردانه است ایمان می‌آورند. این کلیشه‌ها به علایق کودکان شکل می‌بخشد و باعث می‌شوند که دایره علاقه‌ آنها به مشاغل گوناگون محدود شود.

نتایح تحقیق دیگری که توسط موسسه جهانی مک‌کنزی، که در زمینه شناخت رفتارهای انسانی و تاثیر آنها بر اقتصاد فعالیت می‌کند، نشان می‌دهد که کم کردن میزان شکاف جنسیتی در پرداخت حقوق به زنان و مردان باعث رشد چشمگیر اقتصادی می‌شود.

XS
SM
MD
LG