لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

حزب آنگلا مرکل در انتخابات کلیدی ایالت زارلند پیروز شد


ادامه ریاست آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، بر دولت آن کشور و یا شکست او در انتخابات سراسری در ماه‌های پیش‌رو، می‌تواند بر آینده اروپا تاثیرات مهمی بگذارد
ادامه ریاست آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، بر دولت آن کشور و یا شکست او در انتخابات سراسری در ماه‌های پیش‌رو، می‌تواند بر آینده اروپا تاثیرات مهمی بگذارد

«اتحادیه دمکرات مسیحی» آلمان به رهبری آنگلا مرکل، صدر اعظم آن کشور، توانسته‌است در انتخابات ایالت زارلند پیروز شود؛ این پیروزی محکی برای انتخابات سراسری آن کشور و ادامه احتمالی صدارت خانم مرکل به شمار می‌رود.

انتخابات شـشم فروردین ماه در ایالت باختری زارلند، یکی از سه مورد انتخابات ایالتی، پیش از انتخابات سراسری آلمان در ماه سپتامبر است.

برآورد اولیه آرا پس از پایان انتخابات نشان‌دهنده پیروزی حزب راست میانه «دمکرات مسیحی» و نیز افزایش اقبال عمومی در زارلند، از ۳۵ درصد به ۴۱ درصد از رای‌دهندگان است.

همزمان حزب «سوسیال‌دمکرات» که عملا رقیب اصلی «دمکرات مسیحی» به شمار می‌رود، بخشی از حمایت خود را در این ایالت از دست داده‌است. آرای «سبزها» نیز با افزایش آرای حزب مرکل، کاهش پیدا کرده‌است.

روند و نتیجه انتخابات در «زارلند»، هم در خود آلمان، و نیز تقریبا در سراسر اروپا با دقت و از نزدیک دنبال می‌شد. پیروزی هم‌حزبی‌ها و حامیان مرکل و ادامه احتمالی صدراعظمی او در ماه‌های پیش‌رو، می‌تواند بر صحنه سیاسی اروپا که با یکی از چالش‌های عمده سیاسی خود روبه‌رو‌ست، تاثیرات مهمی بگذارد.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، افزایش حمایت از احزاب افراطی، همزمان با نارضایتی‌ها و انتقادها از سیاست‌های مرکل به‌ویژه در مورد مهاجران و پناهجویان، حملات تروریستی و وقایع خشونت‌بار دیگر، اروپا را دستخوش تحولاتی گسترده کرده‌است.

در خود آلمان حمایت‌ها از حزب تندروی «آلترناتیو برای آلمان»، افزایش یافته‌است. همزمان رهبران احزاب تندرو مانند «آلترناتیو برای آلمان» یا «جبهه ملی» فرانسه با سران روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن کشور دیدارهایی داشته‌اند. بسیاری از احزاب مهم حاکم بر اروپا در حال حاضر، از منتقدان سیاست‌های پوتین به شمار می‌روند و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کرده‌است.

شماری از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که انتخابات آلمان و نیز انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در ماه‌های پیش‌رو، می‌تواند بر وضعیت و آینده اتحادیه اروپا و یا حتی پیمان آتلانتیک شمالی تاثیرات مهمی بگذارد.

XS
SM
MD
LG