لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

بازرسان و کارشناسان غربی به محل سرنگونی هواپیمای مالزی رسیدند


خودروهای بازرسان و کارشناسان غربی را نیروهای ارتش اوکراین اسکورت کرده‌اند
خودروهای بازرسان و کارشناسان غربی را نیروهای ارتش اوکراین اسکورت کرده‌اند

بازرسان سازمان همکاری و امنیت اروپا و نیز کارشناسانی از کشورهای استرالیا و هلند، به محل سرنگونی هواپیمای مالزی در شرق اوکراین رسیدند، با این همه وضعیت در محل همچنان «بی‌ثبات» عنوان شده است.

گروه کارشناسان غربی که در پی بازرسی از محل هستند، به دلیل نبردهای سنگین در مناطق اطراف نتوانسته بودند به آن نزدیک شوند.

پیتر-یاپ آلبرسبرگ، مقام ارشد گروهی که مسئولیت جمع‌آوری اجساد قربانیان هواپیما را بر عهده دارد به خبرنگاران در کی‌یف گفته است که شرایط امنیتی در منطقه همچنان بسیار بی‌ثبات است.

او نهم مرداد ماه با ابراز امیدواری بیشتر در مقایسه با گذشته همچنان ابراز تردید کرده بود که همه اعضای گروه او بتوانند به منطقه برسند.

روز گذشته آقای آلسبرگ خبر اعزام گروه بازرسان و دست‌اندرکاران غربی را به محل سرنگونی هواپیما داده بود، تا به گفته او «بازرسی‌هایی محدود را در برخی مناطق» انجام دهند.

گزارش‌ها از انفجارهایی در نزدیکی محل سرنگونی هواپیما نیز حکایت دارد. از جمله یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است انفجارهایی «شدید» را در محل شنیده و دودی را در جایی کم‌تر از ۱۰ کیلومتری آن رویت کرده است.

مقام‌های استرالیایی می‌گویند که هنوز ۸۰ جسد از ۲۹۸ سرنشین کشته شده در سرنگونی پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی، در محل است.

پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی با ۲۹۸ سرنشین، که اکثر آنها شهروندان هلند بودند، و شهروندانی از دیگر کشورها از جمله استرالیا و مالزی، ۱۷ ژوئیه از آمستردام عازم کوالالامپور بود که سرنگون شد.

آمریکا و اوکراین، شلیک موشک ساخت روسیه به دست جدایی‌طلبان هوادار مسکو را دلیل سرنگونی هواپیما عنوان کرده‌اند.

روسیه هرگونه دخالت در سرنگونی هواپیما را رد کرده است.

با این همه از زمان این سانحه شکاف‌ها و اختلافات بین غرب و روسیه افزایش بیشتری پیدا کرده است. اختلافاتی عمیق‌تر که در تصویب دور تازه‌ای ‌از تحریم‌هایی گسترده‌تر از گذشته از سوی اروپا و آمریکا علیه مسکو، نمایان شد. [ بیشتر بخوانید: ۱ و ۲ ]

دولت اوکراین یک روز آتش‌بس اعلام کرده است تا گروه کارشناسان غربی به محل در شرق آن کشور که در کنترل جدایی‌طلبان است، دسترسی پیدا کنند.

مرکز عملیاتی اوکراین علیه جدایی‌طلبان افزوده است که با وجود آتش‌بس، در صورت حمله مستقیم به آن پاسخ خواهد گفت.

XS
SM
MD
LG