لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

پاکستان به مراسم سوگند دولت جدید هند دعوت شد


نارندرا مودی، رئیس آینده دولت منتخب هند
نارندرا مودی، رئیس آینده دولت منتخب هند
نارندرا مودی، نخست‌وزیر منتخب هند، که حزب او در انتخابات پارلمانی آن کشور به «پیروزی تاریخی» دست یافت ۳۱ اردیبهشت ماه برای نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، جهت شرکت در مراسم سوگند دولت هند، دعوت‌نامه فرستاد.

این حرکت غیرمعمول آن هم از طرف رئیس دولتی در آینده که رهبری حزبی ملی‌گرا و عمدتا هندو را بر عهده دارد، به عنوان تلاشی برای بهبود روابط دو کشور ارزیابی شده است.

در عین حال مودی که متهم است دخالتی در جلوگیری از کشتار مسلمانان در ایالت گجرات هند در سال ۲۰۰۲ میلادی نکرده بود، از این بابت نیز تحت انتقادهایی قرار داشته است.

حزب مردم آقای مودی با شکست حزب کنگره، هم به حکومت چند ساله آن خاتمه داد و هم قادر خواهد شد برای نخستین بار طی سه دهه دولتی غیرائتلافی تشکیل دهد. نخست وزیر جدید از همه همسایگان آن کشور برای شرکت در مراسم سوگند دعوت کرده است.

نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، تا کنون دیدار رسمی از هند نداشته است.

روباط دو کشور در زمان ریاست آتال بیهاری واجپایی بر دولت هند، که او نیز از حزب «بهاراتیا جاناتا» (حزب مردم) می‌آمد در پایان دهه نود سده گذشته، پیشرفت‌هایی کرده بود.

روزنامه «تایمز آف ایندیا» از قول منابعی که نام آنها را نیاورده می‌گوید دعوت‌نامه برای آقای شریف تلاشی برای ضربه زدن به منتقدان آقای مودی است؛ کسانی که از او به عنوان رهبری تفرقه‌گرا نام می‌برند که دولتش به تنش‌هایی در هند و خارج از آن دامن خواهد زد.

حزب ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا، در پایان اردبیهشت ماه، در بزرگ‌ترین انتخابات دمکراتیک جهان که ۳۶ روز طول کشید، با کسب اکثریت کرسی‌ها به پیروزی دست یافت.

نارندرا مودی، رهبر این حزب، ۶۳ ساله و پیشتر سروزیر ایالت گجرات بوده است. جایی که از نظر اقتصادی رشد قابل توجهی کرده است. موضوع اقتصاد و فساد اداری از جمله مهم‌ترین موضوعات انتخابات پارلمانی هند بودند. حزب حاکم کنگره در این انتخابات شکست سختی خورد. از این موضوع به عنوان نارضایتی شهروندان از عملکرد این حزب که رهبران آن را خاندان گاندی-نهرو تشکیل می‌دهند، یاد شده است.

دولت پاکستان هنوز واکنشی به دعوت آقای مودی نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG