لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی شد


محمد بنا دارنده مدال نقره جهان در سال ۱۹۸۳ است. او مربی سال ورزش ایران شده و عنوان بهترین مربی جهان در سال ۲۰۱۱ را نیز نصیب خود کرده است
محمد بنا دارنده مدال نقره جهان در سال ۱۹۸۳ است. او مربی سال ورزش ایران شده و عنوان بهترین مربی جهان در سال ۲۰۱۱ را نیز نصیب خود کرده است

فدراسیون کشتی ایران اعلام کرد با محمد بنا برای هدایت تیم ملی کشتی فرنگی ایران به توافق رسیده است. به این ترتیب، آقای بنا مسئولیت سرمربی‌گری تیم ایران در المپیک ۲۰۱۶ را برعهده خواهد داشت.

این توافق پس از جلسه مشترک بین رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی و محمد بنا صورت گرفته است. قرار است آقای بنا اسامی کادر فنی مورد نظرش را برای تأیید به شورای فنی ارائه کند. نخستین اردوی هماهنگی از دوازدهم مهر آغاز خواهد شد.

در مسابقات جهانی لاس وگاس، هدایت این تیم به عهده احد پازاج بود که با یک نشان نقره توسط قاسم رضایی و دو مدال برنز یوسف قادریان و حبیب اخلاقی نتوانست رضایت علاقمندان کشتی را جلب کند. پازاج همراه با تیم ملی در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ تاشکند، نخستین قهرمانی تاریخ کشتی فرنگی ایران را کسب کرده بود.

بنا در دوران ریاست یزدانی خرم، پس از بازی‌های آسیایی دوحه از سمت خود کنار رفت و بعد از المپیک پکن، مجدداً مسئولیت را به عهده گرفت.

کشتی فرنگی ایران از المپیک لندن تاکنون ۸ سرمربی مختلف داشته است. محمد بنا بعد از المپیک رفت. رسول جزینی در جام جهانی ۲۰۱۳ هدایت تیم ملی را برعهده داشت. سپس عبدالله چمن‌گلی مسئولیت را در مسابقات جهانی بوداپست به عهده گرفت.

این رفت و آمد‌ها در دوران مدیریت حجت‌الله خطیب بر فدراسیون کشتی رخ داد. با ریاست خادم، ناصر نوربخش سرمربی شد و سپس محمد بنا برگشت. ​دو هفته قبل از جام جهانی ۲۰۱۴ تهران، بنا اردو را ترک کرد و نوربخش هدایت تیم ملی را عهده‌دار شد تا با این تیم به قهرمانی برسد. احد پازاج سرمربی بعدی بود که او نیز پست خود را به بنا داد.

محمد بنا در المپیک لندن، با سه نشان طلای تیمش که حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی به گردن آویختند، بهترین نتیجه ورزش ایران را در تاریخ المپیک‌ها به جا گذاشت.

اختلاف نظر بین او با رییس فدراسیون و برخی اعضای شورای کشتی فرنگی باعث جدایی شد. مشخص نیست با توجه به تداوم فعالیت شورای فرنگی با‌‌ همان اعضای سابق، دوران جدید همکاری از چه کیفیتی برخوردار خواهد بود.

کشتی فرنگی ایران از شش سهمیه المپیک، سه سهمیه توسط سعید عبدولی در ۷۵ کیلوگرم، حبیب اخلاقی در ۸۵ کیلو و قاسم رضایی در ۹۸ کیلو کسب کرد و حالا با سرمربی جدید برای کسب سه سهمیه دیگر تلاش خواهد کرد.

محمد بنا دارنده مدال نقره جهان در سال ۱۹۸۳ است. او مربی سال ورزش ایران شده و عنوان بهترین مربی جهان در سال ۲۰۱۱ را نیز نصیب خود کرده است. ایران با محمد بنا غیر از درخشش در لندن، سه دوره نیز قهرمانی جام‌های جهانی کشتی فرنگی را به دست آورده است.

XS
SM
MD
LG