لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

محمد مرسی برای پاسخ به اتهام‌های خود در دادگاه قاهره حاضر شد


محمد مرسی، رییس جمهوری برکنار شده مصر، روز دوشنبه برای محاکمه به اتهام تحریک به خشونت و قتل مخالفان، با یک هلیکوپتر ارتش به محل دادگاه آورده شد.

خبرگزاری رسمی مصر با اعلام این خبر محل دادگاه محمد مرسی را دانشگاه پلیس قاهره اعلام کرد.

جلسه این دادگاه به خاطر سر دادن شعار توسط برخی حاضران یک ساعت به تعویق افتاد اما پس از آن ادامه یافت.

رییس جمهوری سابق مصر قرار است همراه با ۱۴ عضو ارشد گروه اخوان المسلمین به اتهاماتی از جمله تحریک به قتل در تظاهرات مقابل کاخ ریاست جمهوری در آذر ماه گذشته، محاکمه شوند.

این نخستین حضور محمد مرسی در انظار عمومی از زمان برکناری‌اش محسوب می‌شود. آقای مرسی در مکانی نامعلوم در بازداشت ارتش بسر می‌برد.

بنا بر گزارش‌ها، نزدیک به ۲۰ هزار مامور امنیتی، پلیس و سرباز مسئول کنترل اوضاع امنیتی شده‌اند. محل دادگاه آقای مرسی همان‌ جایی‌ است که پیشتر حسنی مبارک، دیکتاتور پیشین مصر، در آن محاکمه شده بود.

در روزهای گذشته برخی دانشگاه‌های آن کشور صحنه تظاهرات، اعتراضات و درگیری‌های بوده‌ که تا کنون ادامه داشته است.

خانواده رئیس‌جمهوری سرنگون شده مصر گفته‌اند در جلسات دادگاه حاضر نخواهند شد. آنها در عین حال اعلام کرده‌اند که مشروعیت دادگاه را به رسمیت نمی شناسند.

اخوان‌المسلمین که مرسی به آن وابسته است نیز این محاکمه را «نمایشی خنده‌آور» توصیف کرده است.

از سوی دیگر هواداران دولت موقت و نظامیانی که مرسی را از قدرت ساقط کرده‌اند، محاکمه او را آزمونی برای «نقشه راهی» نامیده‌اند که قرار است آن کشور را پس از اعتراضات و خشونت‌های ماه‌های گذشته به انتخابات و انتقال قدرت به دولتی جدید رهنمون شود.

محمد مرسی از دوازدهم تیرماه و پس از آنکه در پی اعتراضاتی گسترده از قدرت برکنار شد در بازداشت به سر می‌برد.

سرنگونی او خود اعتراضات دیگری را همراه داشت که هواداران او به راه انداختند.

جان کری در مصر خواست تا «محاکمه‌ای عادلانه و شفاف برای همه شهروندان (بازداشت‌شده)» برپا شود. او همزمان قاهره را «هم‌پیمانی حیاتی» برای واشینگتن نامید.
جان کری در مصر خواست تا «محاکمه‌ای عادلانه و شفاف برای همه شهروندان (بازداشت‌شده)» برپا شود. او همزمان قاهره را «هم‌پیمانی حیاتی» برای واشینگتن نامید.
طی ماه‌های گذشته این اعتراضات بارها به خشونت کشیده شد و صدها نفر در پی آنها جان خود را از دست داده‌اند.

تنها یک روز پیش از آغاز دادگاه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، برای نخستین بار از زمان آغاز اعتراضات در مصر، طی تازه‌ترین سفر خاورمیانه‌ای خود، توقفی چند ساعته در آن کشور داشت.

مصر نخست در این سفر جای نداشت، اما وزیر خارجه آمریکا از آن دیدار کرد.

روابط واشینگتن و دولت انتقالی مصر طی ماه‌های گذشته و در پی خشونت‌های آن کشور با تنش‌هایی روبه‌رو شده است.

آمریکا سرنگونی مرسی را کودتا ننامید، اما مقام‌های آن کشور بارها نگرانی خود را از خشونت‌ها و بازداشت‌ها اعلام کردند. در عین حال در هفدهم مهر ماه نیز ارسال بخشی از سلاح‌ها و کمک‌های نظامی خود به قاهره را متوقف کرد. در آن زمان وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد تا زمانی‌که پیشرفتی در شکل‌گیری دولتی غیرنظامی برآمده از انتخاباتی آزاد به وجود نیاید، توقف کمک‌های نظامی، به‌ویژه بخش نقدی ادامه پیدا می‌کند.

به نظر می‌رسد سفر برنامه‌ریزی نشده جان کری به مصر هم ناشی از نگرانی‌ها از خشونت‌ها و هم تلاشی بر بهبود روابط میان دو کشور است.

جان کری در مصر خواست تا «محاکمه‌ای عادلانه و شفاف برای همه شهروندان (بازداشت‌شده)» برپا شود. او همزمان قاهره را «هم‌پیمانی حیاتی» برای واشینگتن نامید.

روزنامه اهرام نوشته است در صورت محکوم شدن مرسی و نزدیکان او، ممکن است حبس ابد در انتظار آنها باشد.
XS
SM
MD
LG