لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

جشنواره فیلم مسکو؛ از رضا میرکریمی تا فریبرز کامکاری


جشنواره فیلم مسکو
جشنواره فیلم مسکو

جشنواره جهانی فیلم مسکو که سال پیش با اهدای جایزه اول خود به فیلم دختر، ساخته رضا میرکریمی، ستایش خود را از سینمای ایران به نمایش گذاشت، امسال با دعوت از میرکریمی به عنوان رئیس هیئت داوران بر حضور و تاثیر سینماگران ایرانی بر این جشنواره صحه گذاشته است.

جشنواره فیلم مسکو که امسال سی و نهمین دوره‌اش را برگزار می‌کند، به ریاست نیکیتا میخالکوف، فیلمساز برجسته روس، با نمایش صدها فیلم از سراسر جهان در سال‌های اخیر به جشنواره جدی‌تری بدل شده است.

بخش مسابقه

در بخش مسابقه جشنواره امسال سیزده فیلم با هم رقایت خواهندکرد. «پسران ستاره» ساخته ویزا کویزو کانتیلا از فنلاند، انقلاب جنسی و تاثیر آن را بر یک روستا در فنلاند از طریق دو خانواده بررسی می‌کند و «غنچه‌های تابستان» ساخته ریوتارو ناکاگاوا درباره تصمیم یک زن درباره افشای رازش سه سال پس از مرگ دوست پسرش است.

«سرزمین تاریک» ساخته فنار احمد از دانمارک داستان مرد خوشبختی را روایت می‌کند که با به قتل رسیدن برادرش توسط گروه‌های خلافکار تصمیم می‌گیرد خودش انتقام بگیرد.

جدای از فیلم‌های روسی ای که در بخش‌هایی چون مرور سینمای روسیه به نمایش درمی‌آیند، در بخش مسابقه سه فیلم از این کشور حضور دارد؛ از جمله فیلم «منو بخر» ساخته وادیم پرلمن که داستان دختری جویای شهرت را روایت می‌کد که برای مدل شدن به امارات متحده عربی می‌رود و «کیف بی ته» ساخته رستم خامداموف که در دوره تزار الکساندر اتفاق می‌افتد و زنی در اتاق خواب او داستانی از قرن سیزدهم را درباره شاهزاده ای که در جنگل به طرز مرموزی به قتل می‌رسد، برایش روایت می‌کند.

اورنلا موتی(ایتالیا)، یورن دونر(فنلاند)، آلبرت سرا(اسپانیا)، الکساندر آداباشیان(روسیه) و بریژیتا مانتی(آلمان) در کنار میرکریمی به داوری این بخش خواهند پرداخت.

روتوش، فیلم ایرانی تحسین‌شده

در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه، فیلم ایرانی «روتوش» ساخته کاوه مظاهری حضور خواهد داشت. این فیلم که در ایران مورد تحسین واقع شده و جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره فجر و همین طور جایزه جشن خانه سینما را به دست آورده، در جشنواره‌های جهانی چون ترایبکا و کراکوف هم مورد تحسین واقع شده است.

فیلم داستان زنی به نام مریم را روایت می‌کند که در لحظه مرگ شوهرش تصمیم غریبی می‌گیرد و به او کمک نمی‌کند.

کارلو دی پالما و فیلمساز ایرانی

وقتی در تاریخ سینما صحبت از بزرگ‌ترین فیلمبرداران می‌شود، قطعاً نام کارلو دی پالما یکی از چند نامی‌است که به ذهن می‌آید. حالا فریبرز کامکاری، فیلمساز اهل سنندج، مستند جذابی را درباره این فیلمبردار درخشان تاریخ سینما عرضه کرده است با عنوان: «آب و شکر، کارلو دی پالما، رنگ‌های زندگی» که در جشنواره مسکو نمایش خواهد داشت.

این فیلم زندگی و هنر این فیلمبردار را از زوایای مختلف می‌کاود و تصویری دیدنی و ماندگار از احوال دی پالما ثبت می‌کند.

فیلم که با همیاری همسر این فیلمبردار متولد ایتالیا که در سال ۲۰۰۴ درگذشت، ساخته شده، با انبوهی مصاحبه و تصاویر آرشیوی چهره کاملی از فیلمبردار مجبوب میکل آنجلو آنتونیونی (آگراندیسمان و صحرای سرخ) ارائه می‌کند و وودی آلن در فیلم توضیح می‌دهد که پس از دیدن آگراندیسمان چطور به این نتیجه رسیده که به این فیلمبردار نیاز دارد و بالاخره در فیلم درخشانی چون «هانا و خواهرانش» همکاری شان را آغاز کردند که تا سال‌ها ادامه یافت.

بخش‌های جنبی

به جز بخش‌های مسابقه فیلم‌های بلند، مسابقه فیلم‌های کوتاه و مسابقه مستند، جشنواره مسکو چندین بخش مختلف دیگر هم دارد که هر کدام به یک موضوع یا یک کشور خاص اختصاص دارند. سینمای هند یکی از این بخش‌هاست و سینمای کره شمالی، بخشی دیگر؛ و گویا برای برقراری توازن به کره جنوبی هم بخش ویژه‌ای برای مرور آثار یکی از سینماگران این کشور (جی کی یون) اختصاص یافته است.

در بخش «هشت و نیم» فیلم‌های مختلفی از سراسر جهان جای گرفته از جمله آخرین ساخته کیم کی دوک با عنوان «تور».

«دوره زنان» عنوان بخشی است که در آن تنها سینماگران زن حضور دارند و «رد پای روسیه» عنوان بخش دیگری است که در آن فیلم‌های مختلفی که در جهان درباره روسیه یا شهروندان این کشور در کشورهای دیگر ساخته شده جای گرفته اند.

در بخش فیلم‌های بازسازی شده فیلم «آینه» ساخته تحسین شده آندری تارکوفسکی و چندین فیلم آندری کونچالوفسکی، فیلمساز شناخته شده روس به نمایش در خواهد آمد.

جشنواره جهانی فیلم مسکو تا پنج شنبه بیست و نهم ژوئن(هشتم تیر) ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG