لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

«نیم‌میلیون نفر در موصل با کمبود آب آشامیدنی روبه‌رو هستند»‎


مقام ارشد سازمان ملل می‌گوید تاثیر شرایط بر کودکان، زنان و خانواده‌ها «فاجعه‌بار» خواهد بود
مقام ارشد سازمان ملل می‌گوید تاثیر شرایط بر کودکان، زنان و خانواده‌ها «فاجعه‌بار» خواهد بود

سازمان ملل متحد می‌گوید، نیم میلیون نفر از غیرنظامیان ساکن موصل، در پی سنگر گرفتن افراد گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در بخش‌هایی از شهر و مختل شدن مسیر انتقال آب، به‌شکل «فاجعه‌باری» با کمبود آب آشامیدنی روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لیز گرانده، هماهنگ‌کننده امور ملل متحد در عراق، گفته است غیرنظامیانِ گیرافتاده در میانه نبردهای موصل، در حال حاضر با کمبود شدید مواد غذایی و برق روبه‌رو هستند، و حال، آب آشامیدنی هم روبه پایان است.

به گفته خانم گرانده تاثیر این شرایط بر کودکان، زنان و خانواده‌ها «فاجعه‌بار» خواهد بود.

صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، گفته است نبرد برای بازپس‌گیری موصل، مسیر اصلی انتقال آب آشامیدنی به شهر را تخریب کرده‌است. به گفته یونیسف، در بخش‌های خارج از دسترس در موصل، که هنوز در کنترل شبه‌نظامیان گروه افراطی «حکومت اسلامی» است، آب قطع شده است.

این سازمانِ وابسته به ملل متحد این احتمال را مطرح کرده که تا زمان بازگشت آب، در این مناطق از موصل غیرنظامیان مجبور خواهند شد تن به نوشیدن آب‌های آلوده بدهند. آنچه از هم اکنون نگرانی یونیسف، در مورد شیوع بیماری‌ها و مشکلاتی مرگبار مانند اسهال شدید و سوءتغذیه، را برانگیخته‌است.

شماری از غیرنظامیان در مناطق شرقی موصل گفته‌اند در حال استفاده از آب چاه‌ها هستند.

مناطقی از شرق موصل در حال حاضر مرکز نبردها و درگیری‌های اصلی میان نیروهای عراقی، به ویژه نیروهای ویژه ضد-تروریسم ارتش عراق و افراد «حکومت اسلامی» است.

گفته می‌شود شبه‌نظامیان افراطی در مناطقی از شرق موصل سنگر گرفته و با اسفتاده از موجی از بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری، پیشروی ارتش عراق را با موانعی روبه‌رو کرده‌اند. نبردها، کوچه‌به‌کوچه و محله‌به‌محله ادامه دارد.

عملیات بازپس‌گیری موصل ۲۶ مهر ماه آغاز شد. بنا بر گزارش‌ها از زمان آغاز نبردها، بیش از ۷۰ هزار تن از غیرنظامیان از شهر گریخته‌اند و خود را به مراکز و اردوگاه‌های دولتی رسانده‌اند. ولی برآورد می‌شود بیش از یک میلیون نفر هنوز در شهر مانده باشند که از این میان نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر ساکن مناطق شرقی‌اند، جایی که نبردها با «حکومت اسلامی» ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG