لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

کره شمالی «دو موشک بالستیک» آزمایش کرد


کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در میان گروهی از سربازان آن کشور
کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در میان گروهی از سربازان آن کشور
در حالی‌که باراک اوباما در لاهه، هلند، میزبان دیداری سه‌جانبه با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و پارک گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی بوده، مقام‌های دفاعی کره جنوبی گفتند همسایه شمالی ششم فروردین ماه «دست به پرتاب دو موشک بالستیک زده است».

این «دو آزمایش موشکی» در پی پرتاب آزمایشی چندین موشک کوتاه‌برد کره شمالی طی دو روز گذشته، انجام می‌شود.

خبرگزاری فرانسه از قول یکی از سخنگویان وزارت دفاع کره جنوبی می‌گوید این موشک‌ها در ۶۵۰ کیلومتری دریای شرق (دریای ژاپن) فرود آمده‌آند.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، نیز در حالی‌که ساعت انجام این آزمایش‌های موشکی را اوایل صبح چهارشنبه اعلام کرده، از قول کیم مین‌ساک، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی گفته است این آزمایش‌ها «نقض قطع‌نامه سازمان ملل متحد، تحریک شدید جمهوری کره (جنوب) و جامعه جهانی است».

به گزارش یون‌هاپ، موشک‌های آزمایش‌شده از نوع «رودنگ» (در گویش کره جنوبی: نودونگ) بودند.

برد این موشک‌های میان‌برد بین هزار تا ۱۵۰۰ کیلومتر و ارتفاعی که به آن دست می‌یاند بیش از ۱۶۰ کیلومتر ارزیابی شده است.

پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ میلادی نیز دست به پرتاب موشک‌های رودونگ زده بود. معمولا واکنش سیاسی به آزمایش موشک‌های رودونگ -چنانچه این موضوع از طرف دیگر ناظران تائید شود- شدیدتر از آنچه به آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد یا توپخانه‌ای نشان داده می‌شود است.

کیم مین‌ساک، می‌گوید اعتقاد بر این است که آزمایش این دو موشک واکنشی به فشارهای بین‌المللی برای خلع سلاح اتمی طی نشست امنیتی در لاهه است.

به گفته آقای کیم، آمریکا و کره جنوبی آمادگی خود را برای این امکان که کره شمالی دست به آزمایش‌های دیگری بزند افزایش داده‌اند.

در نشست دو روزه امنیت هسته‌ای در لاهه، ۳۵ کشور جهان با اتخاذ تدابیری شدید برای مقابله با «تروریسم هسته‌ای» موافقت کردند و وعده دادند که آرا و اندیشه‌های جهانی در امنیت هسته‌ای را در قوانین داخلی خود بگنجانند. این طرح ایده‌ای مشترک از سوی آمریکا، کره جنوبی و هلند بود. در مجموع ۵۳ کشور به اجلاس لاهه رفتند. ایران و کره شمالی در این نشست حضور نداشتند.

در عین حال در همین شهر بود که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، با سران کره جنوبی و ژاپن دیدار کرد.

در این دیدار پارگ گونه، همتای آقای اوباما از کره جنوبی، خواست تا واکنشی متحدانه به «مشکل هسته‌ای کره شمالی» نشان داده شود.

به گفته خبرگزاری فرانسه، آقای اوباما نیز در این دیدار «تعهد تزلزل‌ناپذیر» خود را در مورد نگرانی‌های امنیتی ژاپن و کره جنوبی در برابر کره شمالی ابراز کرده است.
XS
SM
MD
LG