لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهوری جدید ایران شد


به گزارش خبرگزاری‌های ایران، حسن روحانی در نخستین حکم انتصاب خود محمد نهاوندیان، رییس پیشین اتاق بازرگانی و صنایع، را به عنوان رییس دفتر ریاست جمهوری برگزیده است.

قرار است آقای نهاوندیان از روز یک‌شنبه ۱۳ مرداد کار خود را آغاز کند.

محمد نهاوندیان زمانی که علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، معاون او بود.

بنا برگزارش‌ها، او تحصیل‌کرده آمریکا و دارای اجازه اقامت در آن کشور نیز هست. سفر او در میانه دهه ۱۳۸۰ به آمریکا خبرساز شده بود.

زمانی‌که نهاوندیان معاون علی لاریجانی بود به آمریکا فرستاده شده بود تا به گفته لاریجانی «مطالب مورد نظر» ایران را به محمدجواد ظريف نماينده این کشور در سازمان ملل منتقل كند.

این سفر باز هم گفته دبیر وقت شورای عالی امنیت در یک سخنرانی در سال ۱۳۸۵، به این دلیل صورت گرفت چون «آمريكا به ديپلمات‌های ايرانی ويزا نمی‌دهد».

روزنامه شرق در آن زمان نوشته بود «سفر او در اين شرايط به آمريكا به علت بحران به وجود آمده در پرونده هسته‌ای ايران و نيز اعلام مذاكرات ايران و آمريكا بر سر عراق حائز اهميت شد».

وزارت خارجه ايران رسماً اعلام كرده بود كه سفر او شخصی‌ست و ارتباطی به مناسبات دو كشور ایران و آمریکا ندارد.

محمد نهاوندیان در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، معاون وزارت بازرگانی بود. پس از
آن مشاور اقتصادی آقای خاتمی شد و بنا به گزارش‌ها در سال ۱۳۸۴ مدیر اقتصادی برنامه‌های علی لاریجانی شد.

او از منتقدان اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود.

گفته می‌شود آقای نهاوندیان از هواداران تثبیت اتاق بازرگانی ایران در سیاست‌های اقتصادی و خصوصی‌سازی‌ست. او در گفت‌وگویی او با روزنامه اعتماد، چاپ تهران، در سال ۱۳۸۷ گفته بود «بزرگ‌ترين انتقال در تاريخ اقتصاد کشور»، «انتقال مديريت از بخش دولتی به بخش خصوصی» است؛ «اين انتقال تحولی اساسی و ساختاری است».

پیش از انتصابش به عنوان رئیس دفتر حسن روحانی نیز در گفت‌وگویی با برنامه «نیوزنایت» در شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفته بود انتخاب رئیس‌جمهوری جدید «این فرصت را به‌وجود می‌آورد تا مشکلاتی که برای مدت طولانی بین ایران و غرب وجود داشته، برطرف شوند».

دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری حسن روحانی از روز شنبه با تنفیذ حکم او از سوی رهبر جمهوری اسلامی آغاز شد.
XS
SM
MD
LG