لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

نصرالله اسرائیل را به دریافت سلاح‌هایی جدید از سوریه تهدید کرد


دبیرکل حزب‌الله لبنان گفته است «آماده دریافت هرگونه سلاحی‌ست، حتی اگر موازنه را به هم بزند.»
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفته است «آماده دریافت هرگونه سلاحی‌ست، حتی اگر موازنه را به هم بزند.»
حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی، اسرائیل را تهدید کرد که گروه او آماده است از سوریه «سلاحی» دریافت کند که «قواعد بازی را عوض خواهد کرد».

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفته است «مقاومت آماده دریافت هرگونه سلاحیست، حتی اگر موازنه را به هم بزند.»

روزنامه واشینگتن پست به نقل از حسن نصرالله آورده است که «سوریه سلاح‌های بیشتری با کیفیت بهتری» به آنها می‌دهد؛ «سلاح‌هایی که تا به حال هرگز در دست مقاومت نبوده است.»

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز به نقل از او می‌گوید «ما شایسته داشتن این سلاح برای دفاع از مردم و کشورمان هستیم».

نصرالله در مورد نوع، زمان و چگونگی ارسال سلاح‌هایی که حزب‌الله «آماده دریافت آنهاست» توضیحی نداده است.

تهدید‌های تازه دبیرکل حزب‌الله لبنان تنها چند روز پس از آن بیان می‌شود که سوریه اسرائیل را متهم کرد به یکی از مراکز نظامی آن کشور حمله هوایی کرده است. حمله‌ای که برپایه برخی گزارش‌ها، هدف آن محموله سلاح برای حزب‌الله لبنان بوده است.

این حمله‌ بامداد یک‌شنبه گذشته و به اطراف دمشق صورت گرفت. یک مقام اسرائیلی نیز که نامش فاش نشده است در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز انجام این حملات را تایید کرد.

مقام‌های اسرائیلی دیگری نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند هدف از این حمله «سلاح‌های پیچیده‌ای بوده که ورود آن به صحنه درگیری، معادلات پیشین را به هم می‌زند.»

در مورد اهداف حمله روز یک‌شنبه به اسرائیل اخبار گوناگونی به نقل از منابع رسمی و نظامی هم در آمریکا هم در اسرائیل منتشر شده است؛ «محموله سلاح شیمیایی برای حزب‌الله لبنان» و «موشک‌های ایرانی فاتح» از جمله این گمانه‌زنی‌ها و اخبارند. یک مقام بلندپایه نظامی در ایران، سه روز پیش در گفت‌وگویی با شبکه «العالم» این موضوع را رد کرد.

نصرالله در سخنرانی دیگری که که دهم اردیبهشت از شبکه المنار (وابسته به حزب‌الله لبنان) پخش شد، تایید کرده بود نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه حضور دارند و این گروه «برای کمک به ارتش سوریه هر چه لازم است انجام می‌دهد».

جنگ داخلی سوریه بیش از دو سال است که ادامه دارد و برپایه آمارهای سازمان ملل متحد تا کنون دست کم هفتاد هزار قربانی، بیش از چهار میلیون بی‌سرپناه و بیش از یک میلیون پناهنده برجای گذاشته است.

روز گذشته همزمان با سخنان تازه حسن نصرالله، معاون وزیر خارجه سوریه نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه گفت «سوریه به حملات اسرائیل فوراً واکنش نشان خواهد داد».

پیشتر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفته بود اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند. رئیس‌جمهوری آمریکا چهاردهم اردیبهشت گفته بود ««دربرابر انتقال جنگ افزار پيشرفته به‌ گروه‌های تروريستی مانند حزب‌الله، حق اسرائيل در دفاع از خود محفوظ است».

از سوی دیگر رادیو صدای روسیه به نقل از سخنگوی وزرات خارجه آن کشور آورد که این حملات «باعث نگرانی ویژه روسیه می‌شود».
XS
SM
MD
LG