لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

نگرانی ناتو و آمریکا از حملات روسیه به مواضعی غیر از «داعش»


یک سوخو ۳۴ ارتش روسیه؛ رسانه‌های روسی می‌گویند از این جنگنده در «حملات علیه حکومت اسلامی» استفاده می‌شود
یک سوخو ۳۴ ارتش روسیه؛ رسانه‌های روسی می‌گویند از این جنگنده در «حملات علیه حکومت اسلامی» استفاده می‌شود

پیمان آتلانتیک شمالی در مورد گزارش‌هایی که می‌گویند روسیه در آغاز حملات هوایی خود در سوریه، مواضعی غیر از مواضع «حکومت اسلامی» را هدف گرفته و به شورشیان مورد حمایت غرب حمله کرده، ابراز نگرانی کرده است.

مقام‌های ایالات متحده نیز در مورد نیت روس‌ها در حملاتی که انجام شده، ابراز تردید کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه، هشتم مهر ماه، اعلام کرد جنگنده‌های آن کشور «هشت موضع گروه موسوم به حکومت اسلامی» را هدف قرار داده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه که تحت کنترل دولت بشار اسد است، نیز می‌گوید این حملات هوایی علیه مواضع «حکومت اسلامی» در استان حمص انجام شده است.

اما وزیر دفاع ایالات متحده گفته است «لازم است با احتیاط با این اطلاعات برخورد کرد؛ به نظر می‌رسد (حمله هوایی روسیه) در مناطقی انجام شده که نیروهای داعش احتمالا در آن حضور ندارند».

شک و تردیدها از سوی عالی‌ترین مقام پیمان آتلانتیک شمالی، «ناتو»، نیز بیان شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دبیر کل ناتو، ینس استولتنبرگ، گفته است «در مورد گزارش‌هایی که حاکی‌ست حملات روسیه مواضع «داعش» را هدف نگرفته، نگرانم».

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، از جمله گروه‌هایی‌ست که روایت برخی ساکنان مناطقی که حملات روسیه به آنها انجام شده را بازتاب داده است.

به گفته این افراد، افراطیون در مناطقی که هدف حمله قرار گرفته‌اند، حضور نداشتند.

مناطقی که هدف قرار گرفته‌اند، تلبیسه، زعفرانیه و دیر فول در حمص، منطقه‌ای در قنطیره و روستایی در اطراف سلمیه عنوان شده‌اند.

آقای استولتنبرگ می‌گوید «به ویژه نگران» این موضوع است که از طرف مسکو هیچ تلاشی برای اطلاع‌رسانی در مورد حملات، و جلوگیری از برخورد احتمالی میان جنگنده‌های روسیه و هواپیماهای ائتلاف به رهبری آمریکا، انجام نشده است.

ائتلافی به رهبری آمریکا یک سال است که حملاتی را در عراق و سوریه علیه «حکومت اسلامی» و برخی دیگر گروه‌های اسلام‌گرا انجام می‌دهد.

پیشتر یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده بود به همین خبرگزاری گفته بود که روسیه یک ساعت پیش از انجام حملات، به آمریکا در مورد انجام آن اطلاع داده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان، از قول یک مقام ارشد دولت آمریکا نقل کرده است که حملات انجام شده در حمص، اگر برای نبرد با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» انجام شده، دارای «هیچ هدف راهبردی» نیست.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» از قول ژنرال ایگور کناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، نقل کرده است که در پی حملات آن کشور، «ادوات سنگین، انبار سوخت، و نیز مواضعی در مناطق کوهستانی» تخریب شده‌اند.

به گفته آقای کناشنکوف همه حملات پس از هماهنگی با ارتش سوریه انجام شده است.

او در مورد هماهنگی احتمالی با نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، سخنی نگفته است.

XS
SM
MD
LG